eCarExpo i Köpenhamn slog alla tidigare rekord när 21 624 besökare tog del av elbilar från 25 tillverkare.

Publikrekord på eCarExpo i Köpenhamn

Svenskägda elbilsmässan eCarExpo befäster sin position som Europas största i sitt slag. Helgens upplaga i Köpenhamn slog alla tidigare rekord när 21 624 besökare tog del av elbilar från 25 tillverkare.

När eCarExpo i helgen för tredje gången avhölls i Köpenhamn stod det redan på lördagen klart att det var tal om en enorm succé. Innan dörrarna öppnades var kön 300 meter lång! Och när den slutliga sammanräkningen av besökare var klar på söndagen så stod det klart att detta var den mest besökta upplagan av eCarExpo någonsin. Totalt 21 624 besökare fick se fler än 150 bilar från 25 tillverkare. Dessutom genomfördes flera tusen provkörningar.
Vid sidan av bilar visades också många olika laddlösningar.

– Vi började med eCarExpo i Sverige 2016 och i Danmark 2021, säger Gunnar Dackevall som är VD för mässarrangören eLife Nordic AB.

– Helgens mässa slog alla tidigare rekord! Det märks verkligen att Danmark går ”all-in” på elbilar och att bilbranschen ser Danmark som en viktig marknad.

Totalt visade 25 bilmärken upp sina modellprogram vara två för första gången i Danmark – Zeekr och Voyah. De flesta av dem hade också bilar till provkörning. Fler än 80 bilar kunde provköras.

– Att kombinera mässa med provkörning på detta viset har visat sig vara en perfekt lösning, säger Gunnar Dackevall. Köparna kan få en bild av hela marknaden på en plats.

eCarExpo arrangeras i Köpenhamn, Stockholm, Göteborg och Tallinn. Från och med nästa år även i Oslo och 2025 adderas Helsingfors till listan.

Nästa eCarExpo är i Göteborg den 1-3 december följt av Stockholm den 2-4 februari 2024.

====

Till redaktionen - Ackreditering

För ackreditering till de kommande mässorna i Göteborg och Stockholm, skicka ett mail till mats.genberg@elife.se och ange:

– Vilket media du jobbar med/för
– Vilken mässa det gäller
– Namn på de du vill ha ackreditering för