Gå direkt till innehåll
Ny hållbarhetsinsats av Berendsen – går med i Swedish Textile Initiative for Climate Action

Nyhet -

Berendsen fortsätter att genomföra insatser som bidrar till ett mer hållbart samhälle genom ett medlemskap i Swedish Textile Initiative for Climate Action (STICA). STICA har som syfte att stödja den svenska mode- och textilindustrin i arbetet med att minska sin klimatpåverkan i hela värdekedjan, genom att skapa en plattform för samverkan, kunskapsdelning samt att ta fram gemensamma verktyg. Visionen är att Sveriges mode- och textilindustri ska visa vägen och i linje med Parisavtalet vara klimatpositiv i god tid före år 2050.

Bland medlemmarna i STICA återfinns ett antal av Sveriges ledande textilföretag såsom H&M, KappAhl och Lindex.

– Som marknadsledande inom textilservice är det vårt ansvar att vara med och driva utvecklingen så att vi tillsammans med andra företag aktivt och konkret arbetar mot ett mer hållbart samhälle. För att lyckas nå en minskad klimatpåverkan i textilproduktion och textilkonsumtion behövs just mer samarbete mellan och inom olika branscher, säger Lina K Wiles som är hållbarhetschef på Berendsen.

För att lösa de utmaningar som är kopplade till ökad textilanvändning och samtidigt driva utvecklingen mot klimatneutralitet behöver fler företag och konsumenter ett tydligare kretsloppstänkande. Berendsens affärsmodell bygger på cirkulära processer där vi hyr ut, tvättar och distribuerar olika typer av textilier till företag och organisationer. Det kräver ett nära samarbete med, och kunskap om, många olika typer av branschers verksamhet och vardag. Det är uppenbart att cirkulära textilflöden blivit en allt mer affärskritisk faktor som behöver var högt upp på dagordningen.

– Genom att själva äga textilierna kan vi säkerställa en maximal användning av varje plagg, lakan eller matta. Det leder till en smartare resursanvändning och ett minskat klimatavtryck. Med vår kunskap och erfarenhet kring cirkulära processer och affärsmodeller tror vi att vi har mycket att bidra med till initiativet. Vi vill även vill söka mer inspiration från andra branschaktörer och hitta fler smarta lösningar och det tror vi att vi kan få via de andra medlemmarna i STICA, säger Lina K Wiles.

– Sustainable Fashion Academy (SFA) anser att det enda legitima sättet för mode- och textilindustrin att ta itu med sitt bidrag till den globala uppvärmningen är att göra åtaganden att minska sina utsläpp av växthusgaser i linje med 1,5 C -målet. I Sverige har vi den kunskap och kompetens som behövs för att ta ledningen. Därför har vi lanserat det svenska textilinitiativet för klimatåtgärder. Som självständig aktör är SFA:s roll i detta initiativ att stödja organisationer och intressenter när de arbetar för att nå sina klimatmål. För att initiativet ska få ett verkligt genomslag är det viktigt att skapa en bredd bland de företag och organisationer som deltar. Jag ser det som mycket positivt att Berendsen tar ledarskap inom sitt segment hoppas att fler aktörer från samma bransch väljer att vara med i initiativet, säger Michael Schragger, grundare och vd på Sustainable Fashion Academy och en av initiativtagarna till STICA.

Om The Swedish Textile Initiative for Climate Action (STICA)
Syftet med STICA är att möjliggöra för den svenska mode- och textilindustrin att minska sina utsläpp av växthusgaser i linje med FN:s klimatpanel (IPCC) 1,5-graders mål och samtidigt bli ledande inom klimatpositiva lösningar för mode- och textilindustrin. Detta kommer att ske genom att deltagarna följer upp och rapporterar om framstegen löpande, samt att deltagarna samarbetar med viktiga intressenter för att utveckla lösningar som bekämpar den globala uppvärmningen i hela värdekedjan. Mer information finns på: www.sustainablefashionacademy.org/STICA

Linda Nilsson

Presskontakt Marknadschef 0721-582890

Europas ledande företag inom textil- och hygienservice

Elis erbjuder heltäckande hyrlösningar för hygien- och textilservice. Hundratusentals arbetskläder, mattor, torktrasor, bädd-, bad- och bordstextilier cirkulerar dagligen mellan Elis tvätterier och kunder inom vård och omsorg, industri, handel, renrum, hotell och restaurang. Genom logistik och textilvård optimeras användandet av varje plagg och textilie, och behovet av nyproduktion minimeras. Det är ett arbetssätt som visar vägen i den cirkulära omställningen, och en modell som Elis har arbetat efter i över 70 år.

Elis Textil Sverige AB är en del av börsnoterade franska Elis S/A som finns i 29 länder i Europa och Latinamerika. Med huvudkontor i Malmö sysselsätter Elis Sverige 1600 medarbetare på 25 anläggningar över hela landet, och omsätter 2,1 miljarder kronor per år. 2020 blev Elis det första företaget i Sverige att certifieras för sitt arbete mot FN:s globala hållbarhetsmål.

se.elis.com