Gå direkt till innehåll
Först i Sverige att certifieras mot de globala målen – nu släpps Elis hållbarhetsrapport för 2020

Pressmeddelande -

Under det besvärliga året 2020 fortsatte Elis Sverige att trappa upp sitt hållbarhetsarbete. I höstas blev företaget först i Sverige att certifieras mot de globala målen. Och när vårdens behov av rena kläder sköt i höjden, blev Elis betydelse för samhället tydligt. Nu presenterar bolaget sin Hållbarhetsrapport för 2020.

2020 har varit ett tufft år för de flesta, även för Elis Sverige. Företaget är landets ledande leverantör av hyrtjänster av textil- och hygienlösningar. Men samtidigt som företaget i omgångar behövt permittera sina medarbetare, har man fortsatt växla upp sitt hållbarhetsarbete. Klimatbokslutet – som kartlägger Elis Sveriges hela värdekedja – visar att företaget mellan 2018 och 2020 minskat sina CO2-utsläpp med 17 procent.

Under året har man på Elis Sverige också sett till att ännu tydligare bygga in hållbarhetsstrategin i företagets övergripande affärsstrategi – sedan hösten 2020 ingår både hållbarhetschef och IT-chef i bolagets ledningsgrupp.

– De två viktigaste byggstenarna inför framtiden är hållbarhet och innovation. Två kompetenser som måste finnas med när vi tar våra beslut. Det krävs för att vi som bolag ska kunna fortsätta ta vårt ansvar i klimatfrågan och göra vår affär ännu mer hållbar, säger Sören Roland, vd för Elis Sverige.

Certifieringen ger Elis unik position

Hösten 2020 blev Elis Sverige det första företaget i landet certifierat mot de globala målen – ett bevis på att de globala målen är väl integrerade i företagets verksamhetsplaner, strategier och dagliga arbete. Certifieringen, som utförs av certifierings- och revisionsföretaget Bureau Veritas, säkerställer att företag lever som de lär.

– Certifieringen ger oss en unik position på marknaden och stärker vår trovärdighet. Den visar att vi är på rätt väg i vår strävan att möta de globala målen. Förhoppningsvis kan vår certifiering sporra andra att följa i våra spår, säger Lina K Wiles, Hållbarhetschef på Elis Sverige.

Lina K Wiles (Hållbarhetschef Elis Sverige) & Sören Roland (VD Elis Sverige)

Pandemin belyser Elis viktiga samhällsroll

Pandemin har också synliggjort Elis samhällsbärande funktion. Företaget har – genom sina leveranser av rena kläder till sjukhus och andra vårdinrättningar – en nära koppling till vårdsektorn. När vårdpersonalen nu behöver byta arbetskläder oftare än vanligt, måste Elis också tvätta mer.

– För att Sverige ska kunna klara kampen mot pandemin behöver sjukhusen ha rena textilier till personal och patienter. Där spelar vi en viktig roll. Det har blivit ännu tydligare under året som gått, säger Lina K Wiles.

För att skydda sina egna medarbetare och samtidigt trygga leveranser till vården, har Elis skärpt sina redan höga hygienkrav. Företaget har stängt sina tvätterier för besök, försett medarbetarna med skyddsutrustning och sett till att de infekterade textilierna packas separat direkt på sjukhusen.

Läs Elis Hållbarhetsrapport för 2020 här: Elis Hållbarhetsrapport 2020

Regioner

Elis – tidigare Berendsen – har 70 års erfarenhet av cirkulära hyrlösningar, och genom att äga hela kedjan från design till logistik, tvätt och återvinning kan man optimera både miljöprestanda och effektivitet. Elis nominerades till Miljöstrategipriset 2021 för sitt hållbarhetsarbete och den nya hållbarhetsstrategin som togs fram 2019.

Svenska Elis Textil Service AB ingår i Elis SA som är en internationell verksamhet inom textilier, hygientillbehör och facility service. Bolaget är ledande i majoriteten av de 28 länderna i Europa och Latinamerika där de är verksamma och är listat på Euronext Paris.

www.berendsen.se

Följ oss