Årets Företagare - Bicky Chakraborty

Årets Företagare - Bicky Chakraborty

Albert Bonniers utmärkelse Årets Företagare tilldelas i år Bicky Chakraborty, VD och ägare till hotellkedjan Elite Hotels of Sweden. Det är första tillfället sedan Albert Bonnier pris delades ut första gången 1987, som en person i hotellbranschen har utsetts. Juryns motivering lyder:

"Bicky Chakraborty har under 30 års tid med framgång byggt upp ett stort svenskt hotellföretag. Med personligt engagemang och god ekonomisk insikt har han inspirerat alla i sin omgivning.

Att ta sig fram till en ledande position i en bransch med stenhård konkurrens har varit lika självklart som att utveckla nästa generations talangfulla hotellchefer."

Bicky Chakraborty kom från sin födelseort Calcutta i Indien till Sverige 1966 och blev snabbt engagerad i livet inom Stockholms studentkår. Detta ledde så småningom till att han blev involverad i att hyra ut tomma studentbostäder sommartid. Verksamheten utökades efter åren med hotelluppköp runtom i landet och år 1999 hade Bicky Chakraborty förvärvat hela hotellverksamheten. År 2001 fick hotellkedjan sitt namn Elite Hotels of Sweden och idag består kedjan av 19 Elite-hotell på 13 orter från Luleå till Malmö samt ett värdshus, The Bishops Inn, i Köping. Dessutom ingår pubkejdan The Bishops Arms med sina 28 pubar i Elite Hotels-koncernen.

Bicky Chakraborty har tidigare tilldelats:

2008 Kungliga Patriotiska sällskapets medalj

2008 Indiska presidentens medalj för insatser utförda utomlands av indier i utlandet

2006 FöreningsSparbankens Företagarpris

2003 Årets Entreprenör, vinnare region Stockholm, Ernst & Young

Elite Hotels of Sweden har tilldelats:2009 Bästa Hotellkedja i Sverige, Grand Travel Award

2008 Bästa Hotellkedja i Sverige, Business Travel Award

2008 Bästa Hotellkedja i Sverige, Grand Travel Award

2007 Bästa Hotellkedja i Sverige, Grand Travel Award

2006 Swedish Arts and Business Award, Kultur & Näringsliv

2004 Bästa Hotellkedja i Sverige, Stora Affärsresepriset

2003 Bästa Hotellkedja i Sverige, Stor Affärsresepriset

För mer information kontakta Bicky Chakraborty på tel 08-566 217 70.