Genom engagemanget i Augustpriset vill Elite Hotels bidra till en positiv utveckling för svensk litteratur och svensk kultur i stort..

Augustpriset 2019 delas ut i samarbete med Elite Hotels

Den 25 november delas Sveriges mest prestigefulla litteraturutmärkelse – Augustpriset – ut av Svenska Förläggareföreningen i samarbete med Elite Hotels och Swedbank. Det är fjärde året som Elite Hotels sponsrar priset, som ett sätt att bidra till utvecklingen av svensk litteratur och kultur.

– Som ett svenskt företag med all vår verksamhet i Sverige vill vi självklart bidra till en positiv utveckling för svensk litteratur och svensk kultur i stort. Vi förvaltar också ett viktigt kulturarv med våra många anrika stadshotell. Kulturen ligger oss nära hjärtat och engagerar också många av våra medarbetare och gäster, säger Bicky Chakraborty, ägare och grundare till Elite Hotels.

Augustpriset instiftades 1989 av Svenska Förläggareföreningen i syfte att belöna och de bästa svenska böckerna som getts ut under året. Priser delas ut i tre kategorier för att främja kvalitativt nyskapande inom skönlitteratur, facklitteratur samt barn- och ungdomslitteratur.

Det finns också en ambition att väcka intresset för att uttrycka sig litterärt bland unga. Sex bidrag nomineras till Lilla Augustpriset, och vilka de är får vi veta den 21 oktober. Då tillkännages också vilka 18 böcker som nomineras till Augustpriset.

Vinnarna presenteras vid Augustgalan som äger rum i Konserthuset i Stockholm den 25 november.

För mer information kontakta: Karin Krook, Chief Commercial Officer: 0707-358662 eller karin.krook@elite.se

Elite Hotels of Sweden är en av Sveriges största privatägda hotellverksamheter. Koncernen omsätter ca 2,5 miljarder kronor årligen. Elite Hotels har 39 hotell på 25 orter i Sverige och ytterligare hotell byggs i Södertälje och Skellefteå med öppning 2020 och 2021. I koncernen ingår Sveriges ledande helägda pubkedja, The Bishops Arms, som omsätter ca 500 mkr på 41 enheter. Grundare och ägare är Bicky Chakraborty. Elite Hotels of Sweden har cirka 1500 heltidsanställda med huvudkontor i Stockholm. För mer information, besök www.elite.se