Sturebadet öppnar ny spa- och träningsanläggning med turkiskt Hamam tillsammans med Elite Hotels of Sweden

Den nya anläggningen utgör en del av Elite Hotel Marina Tower, som ligger i den historiska byggnaden Saltsjöqvarn, belägen på kajen med utsikt över Stockholms inlopp.

Sturebadets grundare, läkaren Carl Curman, introducerade det Turkisk/Romerska badet i Sverige under 1800-talet. Cirkeln är sluten då Sturebadet nu utökar sin verksamhet med ett modernt turkiskt Hamam. Spa-anläggningen kommer att erbjuda behandlingar enligt Kerstin Florians behandlingskoncept inspirerade av det traditionella turkiska badet, klassiska behandlingar, Hamam-ritualer för självtvagning, jacuzzi, bassäng samt en exklusiv medlemsklubb med gym och personlig träning för ett begränsat antal personer.

Sturebadet Marina Tower Hamam
Att besöka ett äkta hamam är en annorlunda och nästintill meditativ upplevelse. Sturebadet Marina Tower Hamam är en skapelse med noggrant utvalda material. Huvudrummet "Sicaklik" domineras av den vackra, varma navelstenen omgiven av sittbänkar i marmor. Kupolen och fondväggarna är gjorda i mosaik med inslag av vitt guld. I kupolen lyser färgade glasfönster i former inspirerade av Tengriism, den forna religionen hos turkarna. Längst in finner man "Halvet", den heta ångbastun.

Kerstin Florians nya, unika Hamam-behandlingar
Sturebadet Marina Tower är först i världen med att lansera Kerstin Florians unika Hamam-behandlingar i ett autentiskt byggt Hamam. I en 50- eller 80 minuters Hamam-upplevelse ingår uppvärmning av kroppen i ångbastu, rengörande skrubb med turkisk skrubbhandske, skummassage med äkta turkisk hamam-tvål, en ljuvlig hårtvätt och avslappnande hårbottenmassage, allt till orientaliska rytmer. Värmen, ångan och fukten gör dig avslappnad, befriar dig från spänningar och ökar blodcirkulationen. Allt komponerat för att få en djup känsla av rening för att läka och revitalisera kropp, sinne och själ.

– Vi tror att många män, som tidigare bara bokat massage, kommer lockas av vår Hamam-behandling. Det är en rejäl behandlingsmetod med grundlig tvagning och en helhetsupplevelse där även massage ingår som en del, säger Sofie Lundström, platschef på Sturebadet Marina Tower.

Spa-dag med Hamam-ritual
Till Sturebadet Marina Tower är du även välkommen som daggäst för att njuta av en Hamam-ritual med spa-produkter för tvagning i Hamamets privata tvagningsrum. I besöket ingår träning, bad i bassäng, jacuzzi, lån av Peshtamal och Tas Pan (turkisk handduk och vattenskål), badrock, handduk och tofflor.

Weekend och Konferens på Elite Hotel Marina Tower
Om du vill uppleva en rofylld miljö, där stad och skärgård möts, erbjuder Elite Hotel Marina Tower både weekendpaket och konferensaktiviteter med Hamam-besök, träning, bad och utsökt mat. Njut av känslan att komma ut i skärgården samtidigt som du har city och stadens puls endast 10 minuter från hotellet.

Fakta Hamam
Hamam betyder "spridare" av värme. Hamam blev vanliga under det Ottomanska riket (Turkiet, 1400-talet). Hamam-ritualer föddes ur turkiska badtraditioner med en djup respekt för vatten och renlighet. Hamam har varit och är fortfarande idag en rogivande plats för sociala möten, rituell rening och arkitektonisk skönhet. Hamam använder ånga för att värma upp musklerna, mjuka upp huden och släppa loss endorfinerna i kroppen.

Vägbeskrivning
Sturebadet Marina Tower nås enkelt med kollektivtrafik, bil eller båt. Båt avgår från Nybrokajen med Sjövägen, se www.sjovagen.nu. Båtturen tar cirka 10 min.

Sturebadet
Läkaren och renässansmannen Carl Curman grundade Sturebadet 1885. Hans dröm var att ge stockholmarna bad, motion och bättre hälsa. Koncernen Sturebadet består idag av moderbolaget Sturebadet Holding AB och dotterbolagen Sturebadet AB, Sturebadet Haga AB och Kerstin Florian International Spa Management AB. Sturebadet AB driver den anrika anläggningen Sturebadet i Sturegallerian samt Sturebadet Marina Tower som ägs tillsammans med Elite Hotels of Sweden. KFI Spa Management AB är distributör för varumärket Kerstin Florian i Norden, Baltikum, Schweiz och Ryssland.

Elite Hotels of Sweden
Elite Hotels of Sweden består idag av 23 kvalitetshotell som är centralt belägna i 14 viktiga svenska städer, från Malmö i söder till Luleå i norr. Under våren 2013 öppnas även 3 nya Elite-hotell. De flesta av hotellen återfinns i anrika fastigheter med tradition och atmosfär som byggts upp under hela förra seklet. Elite Hotel Marina Tower är ett modernt affärs- och konferenshotell med fokus på hälsa och välbefinnande. Hotellet har 186 rum och möteskapacitet för upp till 900 personer. Historiskt sett är detta Elite-kedjans största satsning byggt i den kulturminnesmärkta kvarnbyggnaden på kajen.

Vd och ägare är Bicky Chakraborty.

Sturebadet är Sveriges mest anrika Spa, Elite Hotels of Sweden är Sveriges mest klassiska hotellkedja. Tillsammans bildar vi Sturebadet Marina Tower – en fristad för hälsa och andrum i anrika Saltsjöqvarn.

Laddas ner på: www.sturebadetmarinatower.se
Username: press
Password: curman

För mer information vänligen kontakta:

Andrea Berglöf
Marknadschef Sturebadet