SVERIGES HOTELLKUNG BICKY CHAKRABORTY HAR AVLIDIT

SVERIGES HOTELLKUNG BICKY CHAKRABORTY HAR AVLIDIT

Vi har oerhört sorgliga nyheter. Elite Hotels of Swedens grundare och ägare Bicky Chakraborty har gått bort efter en tids sjukdom. Han avled i helgen i sitt hem omgiven av sin familj.

Bicky Chakraborty var en välkänd entreprenör, företagsledare och filantrop. Han kom till Sverige från Indien som 21-åring och parallellt med studierna såg han ett behov av att förbättra bostadssituationen för Stockholms studenter. Intresset var väckt. Därifrån går en rak linje till den stora, välskötta och framgångsrika hotellkedja, Elite Hotels of Sweden, vi alla ser idag. Elite Hotels of Sweden består idag av 41 hotell, gastropubkedjan The Bishops Arms, spakonceptet Vana Spa och restaurangerna Paolos.

”Elite Hotels stöpte inte bara om hela Sveriges hotellmarknad genom att stå för en kvalitet i särklass, utan genom Bickys omsorg har även många svenska städer fått stolta och vackra stadshotell i varsamt restaurerade byggnader som annars hade omvandlats eller rivits. Bicky och Elite har under 40 år varit en ständigt drivande kraft för att utveckla hotellnäringen i Sverige, senast med att öppna nyskapande The Wood Hotel by Elite, som är en klimatpositiv byggnad och världens högsta trähotell”, skriver David Halldén, VD och Koncernchef för Elite Hotels of Sweden.

Bicky Chakrabortys bortgång ger eko långt utanför vår bransch och långt utanför den stora krets som kände honom. Bicky var sommarpratare i Sveriges Radio 2007, tilldelades Albert Bonniers pris Årets Företagare 2008, fick samma år ta emot Pravasi Bharatiya Samman – Indiska Presidentens Medalj för förtjänstfulla insatser utförda utomlands och har erhållit både Kungliga Patriotiska Sällskapets Näringsmedalj samt Hans Majestäts Konungens Medalj i 12:e storleken.

Bickys hängivenhet, passion för sina medmänniskor och stora hjärta visade sig inte minst i hans filantropiska gärningar. Bicky har suttit i styrelsen för Stockholms Stadsmission och Drottningholmsteatern och under många år sponsrat Augustpriset. Bicky har varit en långsiktig sponsor för entreprenörskap på KTH och hans mångåriga engagemang i Svensk Tennis är välkänt. Bickys filantropi sträckte sig även utomlands och han har bland annat byggt två sjukhus i Indien och sponsrat projekt för rent vatten i Vietnam.

Bicky såg väldigt långsiktigt på sitt företagande. Han talade ofta om sitt hundraårsperspektiv. Elite Hotels of Sweden var hans livsverk, och inte ett företag som snabbt skulle byggas upp eller säljas vidare. Hans dotter Caroline Chakraborty har suttit i Elite Hotels styrelse i över 15 år och varit operativt verksam i Elite Hotels utveckling under lång tid. Hon kommer att fortsätta äga och driva Elite Hotels vidare i Bickys anda.

Bicky Chakraborty var en man med ett stort hjärta. Han var en familjeman med känsla för vad som var viktigast i livet. Nu går våra tankar och vårt stöd till familjen Chakraborty – närmast till hustru Ylva och dotter Caroline med make Paolo och de tre barnbarnen.

I sorg, Elite Hotels of Sweden.

För frågor och eventuella kommentarer, kontakta:

Tomas Bäcklund, CMO Elite Hotels of Sweden.

Elite Hotels of Sweden är Sveriges största familjeägda hotellverksamhet med hotell på 25 orter i Sverige. I oktober förra året öppnades The Wood Hotel by Elite i Skellefteå, och det senaste tillskottet, destinationshotellet Ad Astra by Elite i Södertälje öppnar den 28 november. Ytterligare hotell byggs i Kiruna med öppning 2024. I koncernen ingår VANA Spa med tillhörande Rooftop by VANA, samt restaurangkedjan Paolos och Sveriges ledande gastropubkedja, The Bishops Arms. För mer information, besök www.elite.se

Ett besök hos oss ska förgylla tillvaron!

Elite Hotels of Sweden är en av Sveriges största privatägda hotellverksamheter med 39 hotell på 25 orter – från Malmö i söder till Kiruna i norr. De flesta av hotellen återfinns i anrika fastigheter med tradition och atmosfär som byggts upp under förra seklet. Att bo på ett Elite-hotell är något annat än att bara ta in på hotell, det handlar om att ge varje gäst en unik totalupplevelse och en känsla av tradition, kvalitet och flärd. I koncernen ingår sju Hotel Bishops Arms samt pubkedjan The Bishops Arms med 41 enheter. Grundare och ägare är Bicky Chakraborty. Elite Hotels of Sweden har ca1500 heltidsanställda med huvudkontor i Stockholm och omsätter ca 2,5 miljarder kronor. Mer information om Elite Hotels finns på www.elite.se