Sara Kulturhus och The Wood Hotel by Elite som båda ryms i byggnaden som mottagit Global Vision Awards hederspris.

VÄRLDENS HÖGSTA TRÄBYGGNAD PRISAS FÖR SITT HÅLLBARHETSARBETE AV GLOBAL VISION AWARDS!

Årligen lyfter det renommerade Travel + Leisure Global Vision Awards pionjärer inom hållbarhet. I årets upplaga uppmärksammas den 20 våningar höga träbyggnad som inrymmer The Wood Hotel by Elite och Sara Kulturhus som en av årets hederspristagare för sitt arbete med att förena gröna progressiva idéer med handling, och på så sätt möjliggöra för en grönare framtid.

Redan på ritbordet togs Elite Hotels of Swedens senaste hotellupplevelse The Wood Hotel by Elite fram för att kunna vara en förebild inom modern hållbar arkitektur. Byggnaden där både hotellet och Sara Kulturhus inryms, slog upp dörrarna i oktober förra året och har trots ett fåtal månader i bruk redan uppmärksammats både nationellt och internationellt för sin arkitektur som genomgående syftar till att minimera klimatavtrycket. Nu senast av Travel + Leisure, det internationella resemagasinet som ligger bakom Global Vision Awards där man lyfter aktörer som skapar ansvarfulla reseprodukter och upplevelser med fokus på just hållbarhet. På listan hittar man bland andra Champs-Élysées, Adrère Amellal och Val Bavona.

”Vi är givetvis stolta över denna utmärkelse! Inte minst då vårt arbete med hållbarhet har följt med oss från ritstadiet, genom byggnationen och in i den dagliga driften. Att få vara med på detta sätt och tillsammans med Sara Kulturhus sätta Sverige och Skellefteå på kartan som en pionjär inom arkitektur och hållbarhet känns otroligt hedrande,” berättar Tomas Bäcklund, Marknadschef, Elite Hotels of Sweden.

För att kora årets finalister har Travel + Leisure tagit hjälp av en gedigen jury bestående av en rad experter inom rese-, hotell- och hållbarhetssektorn. Tillsammans tittar man på individer, företag och organisationer som inspirerar och leder vägen mot en hållbarare framtid, och där The Wood Hotel och Sara Kulturhus inspirerar genom sitt arbete med att från start arbeta för att vara en förebild inom hållbarhet.

”När vi skapade The Wood Hotel gjordes detta utifrån ett hållbarhetsperspektiv. Från byggnadens utformning, val av material och energiförsörjning ner till den dagliga verksamheten där vi kontinuerligt utvecklar våra miljöstrategier för att erbjuda en produkt av högsta kvalitet – både vad gäller hållbarhet och upplevelse. Något som vi ser blir en allt viktigare del i framtidens resande och val av destination,” säger David Åberg, Hotelldirektör, The Wood Hotel by Elite.

Precis som namnet avslöjar är hotellet med tillhörande kulturhus byggt i trä, ett material som också utgör kärnan i den 20 våningar höga konstruktionen. Här valde man virke från de lokala skogarna, dels för att minimera transporterna, och dels för att materialet effektivt binder koldioxid. Man installerade även solceller på hotellets tak med batterier för lagring av överskottsenergi, och valde den intilliggande Skellefteälven för alstring av energi. På taket anlade man även en multifunktionell takträdgård som en del av isoleringen från kyla, värme och oljud, men också som ett sätt att stötta och bevara den biologiska mångfalden och fördröja avrinningen av vatten. Redan vid öppningen förra året var hotellet helt klimatneutralt och väntas bli klimatpositivt redan inom ett par år.

Ta del av Global Vision Awards samtliga vinnare här!

För mer information, vänligen kontakta:

David Åberg, Hotelldirektör, The Wood Hotel by Elite: david@woodhotel.se

Tomas Bäcklund, Marknadschef, Elite Hotels of Sweden: tomas.backlund@elite.se

Elite Hotels of Sweden är Sveriges största familjeägda hotellverksamhet med hotell på 25 orter i Sverige. Det senaste tillskottet The Wood Hotel by Elite öppnades i oktober i Skellefteå, och ytterligare hotell byggs i Södertälje och Kiruna med öppning 2022 respektive 2024. I koncernen ingår VANA Spa med tillhörande Rooftop by VANA, samt restaurangkedjan Paolos och Sveriges ledande gastropubkedja, The Bishops Arms. För mer information, besök www.elite.se

David Åberg

Hotelldirektör The Wood Hotel by Elite, Skellefteå 0706655530