Inwido fick Årets integrationspris och satsar vidare på nyanlända

Inwido fick Årets integrationspris och satsar vidare på nyanlända

Inwido Sverige fick Årets integrationspris vid Vetlanda Näringslivsgala för företagets satsning på nyanlända i samarbete med Arbetsförmedlingen. Nu satsar Inwido vidare på ytterligare nyanlända i Vetlanda.

- Vi såg en möjlighet att tillsammans med Arbetsförmedlingen göra en insats för nyanlända genom att erbjuda så kallad arbetspraktik, säger Mikael Carleson, VD för Inwido Sverige. Tolv personer praktiserade vid vår fabrik i Vetlanda och sex av dem har fått fortsatt arbete här.

Årets integrationspris delades ut för första gången och motiveringen var: ”Inwido vågar tro på människors förmåga och kompetens. Inwido har öppnat upp dörrar för nyanlända vilket leder till att de integreras fortare i det svenska samhället och bidrar till Sveriges tillväxt. Människor blir oberoende och självständiga och får en känsla av frihet och tillhörighet.”

- Det är mycket glädjande att vår satsning på nyanlända uppmärksammas med det här priset. Själva är vi så nöjda att vi i förra veckan satsade vidare genom att ge ytterligare tio nyanlända praktik, säger Mikael Carleson. I första omgången var det bara män, nu är det fem män och fem kvinnor.

En nyckel i integrationsarbetet är att lära sig svenska. Alla nyanlända som får praktik hos Inwido har därför gått SFI-utbildning (Svenska för invandrare).

- Detta är en fantastisk möjlighet för alla; samhället i stort, Vetlanda som kommun och Inwido som företag, säger Mikael Carleson. Vi hjälper människor som annars kan ha det svårt att komma in på arbetsmarknaden – det vinner alla på.

För mer information kontakta gärna:

Mikael Carleson, VD, Inwido Sverige

mikael.carleson@inwido.se

Kategorier

Inwido Sverige är en del av Inwidokoncernen, som är Europas största leverantör av fönster och en av de ledande leverantörerna av dörrar. Inwido Sverige marknadsför starka varumärken som bland annat Elitfönster, Hajom, SnickarPer, Hemmafönster, Diplomat, Outline och ERA fönster. Inwido Sverige omsatte cirka 2,2 miljarder kronor under 2015 och har cirka 1 100 anställda. Huvudkontoret ligger i Vetlanda och produktionen sker vid åtta fabriker vid fem orter; Lenhovda, Vetlanda, Hånger, Hajom och Väröbacka. För mer information se www.inwido.se

Anna Maria Lingmerth

Om Elitfönster

Elitfönster är Sveriges ledande fönstertillverkare, med 100 år av småländsk hantverkstradition och verksamhet över hela landet. Bolaget, som har ca 950 anställda, ingår i Inwido-koncernen och hade 2022 en omsättning på 2,3 miljarder kronor. Elitfönster står för enkelhet, hållbarhet och kvalitet – på småländska.

Elitfönster
Brogårdsgatan 1