Gå direkt till innehåll
På den insynsskyddade baksidan har små fönster ersatts av flertalet dubbeldörrar.

Pressmeddelande -

Pierre Leander har tillsammans med Elitfönster renoveringsmodellen värd miljoner

Villa Leander 5 är Pierre Leander senaste tillskott till Stockholms och Lidingös exklusiva bestånd av lyxiga hus. Den framgångsrika fotomodellen har skapat en miljonindustri av att köpa, totalrenovera och sälja fastigheter och han gör det gärna i samarbete med Elitfönster som bistår med expertis och skräddarsydda lösningar till utvalda projekt.

Fönster och altandörrar är försedda med solskyddsglas som stänger ute en stor del av solvärmen, och de har lågt u-värde. Detta bidrar till minskad energiförbrukning.
Kombifönstren är specialdesignade. De har både öppningsbara luft och fasta partier.

Villa Leander 5 är ett L-format hus i ett plan plus källare som renoverats från normalstandard till designdröm med maximal yteffektivitet. Stora industriinspirerade fönsterpartier från Elitfönster släpper in fantastiska mängder ljus som förhöjer de lyxiga och noga utvalda materialvalen. Här märks speciellt kombifönstren med fasta och öppningsbara delar i ett.

– En 50-talsvilla har ju i regel ganska små fönster om man ser till hur man bygger idag, så för att skapa mer ljusflöde in i huset och även för utsiktens skull är byten av fönster ett effektivt sätt att skapa en modernare look på exempelvis en funkisvilla. Dessutom når man en väldigt mycket bättre energieffektivitet om man jämför med ett hus med 2-glas, säger Pierre Leander.

För Pierre handlar en stor del av renoveringsprojekten om att förlänga livslängden på husen. Det gör han genom att tilläggsisolera, installera ventilationssystem och byta till fönster med brau-värde. Alla de tre sakerna bidrar till ett mer energisnålt hus och skapar ett bra klimat för huset vilket leder till längre livslängd.

Pierre vet hur han ska undvika alltför mycket insyn: ”De flesta hus brukar ha åtminstone en skyddad sida, där man kan satsa på stora fönster.”

– Elitfönster har marknadens bästa villafönster, sett till u-värde, garantier och design. Att fönster från Elitfönster dessutom är enkla att installera och tillverkade i en hållbar tillverkningsprocess adderar bara till det redan höga mervärdet. Elitfönster är svensk kvalitet som”känns hemma”, förklarar Pierre.

Villa Leander 5 är ett resultat av Pierres erkänt starka estetiska förmåga och förmågan att kunna kreativt visualisera den färdiga produkten redan innan bygglovsprocessen tagit sin början. Det finns dock fasta parametrar som kreativiteten inte rår på och en av dessa är läget. Efter att ha renoverat ett flertal fastigheter vet Pierre hur han ska anpassa sig till läget och exempelvis undvika alltför mycket insyn, samspela med naturen och släppa in maximalt med ljus. Svaret ligger i fönstren.

I entréplanets privata del ligger fyra sovrum varav villans master bedroom har dubbeldörrar och extra över- och sidoljus mot altanen.
I anslutning till sovrummet finns ett lyxigt badrum, en ”en suite”, med insynsskyddande cotswoldglas i fönstret.

– Fönster är ju lite husets ögon, och naturligtvis måste dessa anpassas efter omgivningen, ingen vill ju bo i en glasbur med full insyn. Men de flesta hus brukar ha åtminstone en skyddad sida, där man kan satsa på mycket ljusinsläpp. Och har man en övervåning tycker jag att man ska använda gavlarna till större ljusinsläpp än man kanske traditionellt gör. Fönster sätter också stilen på huset. Fönster med eller utan spröjs är helt avgörande för vilken stil huset får, avslutar Pierre.

ELITFÖNSTERS PRODUKTER
Elitfönster Original Alu
Utvändigt alu: RAL 9005 Glans 30
Trädelen: NCS S 8500-N

OM PIERRE LEANDER
Ålder: 48
Bor: Lidingö
Gör: Entreprenör & modell
Aktuell med: Lyxiga husbyggen (Stockholm/Lidingö)

Pierres tankar & tips för/inför renovering av hus

Hur tänker du när du ”väljer ut” objekt att renovera? Vad ska de ha/vad ska de inte ha?

– Det är en kombination av olika faktorer som spelar in, husets konstruktion, läget och priset såklart. Men jag tittar även på detaljplanen så jag är väl insatt i vad man kan göra med huset.

Hur mycket av originalet behålls? Stomme, platta, väggar, avlopp etc?

– Väldigt olika, jag brukar behålla husets konstruktion. Men i princip alla fönster, all el, vattendragningar och avlopp byts ut. Samtliga ytskick byts ut. Det enda som brukar få vara kvar är den öppna spisen med befintlig murstock

Är det svårt att få bygglov för så här många visuella ändringar?

– Ja, man får anpassa sig efter detaljplanen om man vill få igenom ett bygglov, det är inte konstigare än så. Sedan kan man ju vara lite klurig och tänka utanför ramarna för att överlista vissa begränsningar där detaljplanen kan vara lite väl konservativ ibland.

Om du ska inspirera andra till att renovera – hur djärv tycker du man ska vara?

– Jag tänker att det är bara fantasin som begränsar, eller möjligtvis plånboken då också. Men annars, bara kör.

Vem har du som målgrupp när du renoverar? Gör du det du själv tycker om eller tänker du digen specifik person/personlighet?
– Eftersom jag bor i mina hus efter de är färdiga så bygger jag alltid enligt en stil jag gillar. Fast självklart så har jag alltid i åtanke att en större familj också ska kunna få plats i huset den dagen jag lämnar över nycklarna till den nya ägaren.

Vad vill du att människor ska känna, tycka & tänka om dina färdiga hus?

– Jag vill att de ska känna att allt är genomtänkt, att allt är noga utvalt och att hantverket är gjort med högsta finish. Jag försöker fånga det som kallas “Svensk standard” och göra det lilla extra som höjer helhetsintrycket.

Regioner

Elitfönster är Sveriges ledande fönstertillverkare, med nästan 100 år av småländsk hantverkstradition och verksamhet över hela landet. Bolaget, som har ca 1000 anställda, ingår i Inwido-koncernen och hade 2020 en omsättning på 1,8 miljarder kronor. Elitfönster står för enkelhet, hållbarhet och kvalitet – på småländska.

Anna Maria Lingmerth

Presskontakt Marknadschef 073-960 89 07

Om Elitfönster

Elitfönster är Sveriges ledande fönstertillverkare, med 100 år av småländsk hantverkstradition och verksamhet över hela landet. Bolaget, som har ca 950 anställda, ingår i Inwido-koncernen och hade 2022 en omsättning på 2,3 miljarder kronor. Elitfönster står för enkelhet, hållbarhet och kvalitet – på småländska.

Elitfönster
Brogårdsgatan 1