Publiktaket lyfts till 300 personer

Publiktaket lyfts till 300 personer

Under torsdagseftermiddagens presskonferens meddelade regeringen att publiktaket för kultur- och idrottsevenemang från och med 1 november höjs från 50 till 300 sittande personer.

En anledning att taket sätts till 300 personer i stället för de tidigare diskuterade 500 är att man vill se hur allt fungerar med resor till och från evenemang, in- och utsläpp etc.

Elitfotboll Dam beslutade efter beskedet i samråd med klubbcheferna i OBOS Damallsvenskan och Elitettan att det är upp till var klubb att besluta om man nu vill släppa in fler än 50 under den resterande säsongens matcher.

Samtidigt betonar man vikten av att följa de restriktioner och protokoll som satts upp för idrotten.

- Det är givetvis glädjande att en öppning för fler på läktarna kommer, men samtidigt ställer det högre krav på både på fans och våra föreningar som väljer att öka publikantalet att följa de satta reglerna för att förhindra ytterligare smittspridning, säger Tomas Hoszek, Generalsekreterare för Elitfotboll Dam.