Annika Grälls under Women´s Leagues Forum i San Diego 2023

Annika Grälls första ordförande för att leda världens damligor

Den 10 november 2023 är en historisk dag, då Women´s Leagues Forum formellt bildas med elitligor från Nordamerika, Sydamerika, Europa, Asien och Oceanien. Till ordförande har Annika Grälls, ordförande EFD/OBOS Damallsvenskan utnämnts tillsammans med Jessica Berman, Comissioner NWSL.

World Leagues Forum är en organisation för de professionella ligorna världen över och bildades år 2017 för herrligor. Idag representerar de 45 ligor världen över, som Premier League, La Liga, Liga MX med flera. Syftet för dam- liksom herrligorna är att representera sina medlemmar på global nivå och ansvara för dialog och driva ligornas prioriterade frågor med de olika organ som styr fotbollen, såsom exempelvis FIFA men också vara en plattform för kunskapsutbyte.

Utöver att utse två ordföranden så har den första styrelsen utsetts och den består av representanter från Liga MX (Mexiko), WE League (Japan) Liga F (Spanien) Women´s Premier League (Skottland) A League (Australien) Pro League (Belgien) samt French Women League.

Som sekreterare till styrelsen har Moya Dodd (tidigare FIFA Council) utsetts och hon kommer att samverka med World Leagues Forums generalsekreterare Jerome Perlemunter

- Omtumlad, glad och taggad är väl de orden som beskriver vad jag känner nu. Ett otroligt ärofyllt uppdrag att få vara med att leda damligautvecklingen globalt. Att jobba för bättre villkor för ligor, klubbar och spelare är både tufft och inspirerande, säger Annika Grälls.