Stormen Alfrida orsakar stora problem i elnätet

Under nyårsdagen drog stormen Alfrida in över landet och orsakade strömavbrott för Ellevios kunder. Samtliga nätområden drabbades av hårda vindar, först på västkusten, Värmland, Skaraborg, Dalarna, Gävleborg och senare under natten även Stockholmsområdet. I Stockholm räknade SMHI med att vindarna skulle nå stormstyrka med byar på upp till 25 sekundmeter.

- Det har blåst rejält i samtliga våra områden. Vi gick upp i beredskap redan på nyårsafton efter vädervarningar från SMHI och har sett till att vi har bemanning såväl i fält som i driftcentral för att kunna åtgärda fel så snabbt som möjligt, säger Thomas Saubach, chef för driften av Ellevios elnät.

- Under natten har vi arbetat med att sektionera om i näten för att så många kunder som möjligt ska få tillbaka strömmen. Så snart vinden mojnar startar felavhjälpningen i fält. Så länge det blåser är det nämligen för farligt för montörerna att arbeta ute i skogen, säger Thomas Saubach.

Status vid 07.30:

Stockholm (Ekerö, Nynäshamn, Vallentuna och Täby): 14 641 kunder
Västkusten/norra Halland: 757 kunder
Värmland: 3 060 kunder
Västra Götaland/Skaraborg: 1 626 kunder
Örebro län: 1 081 kunder
Dalarna län: 667 kunder
Gävleborgs län: 21 kunder

- På västkusten har vinden avtagit och den börjar avta även i Värmland, Skaraborg och Dalarna och där står vi redo att starta lagningsarbetet direkt nu på morgonen. I Stockholm blåser det fortfarande för mycket för att det ska vara säkert att gå ut i fält men vi står redo så snart vinden avtar. Vår förhoppning är att de allra flesta kunderna ska ha strömmen tillbaka under onsdagen men det beror lite på hur länge det kommer att blåsa hårt i Stockholm. Så länge vinden håller i sig kan det också tillkomma fler fel, säger Thomas Saubach.

Aktuellt driftläge finns på ellevio.se/stromavbrott

• pressmeddelande

Ellevio AB är ett av Sveriges största elnätsföretag. Vi ser till att elen kommer fram till mer än 940 000 hem och arbetsplatser från Halland i söder till Hälsingland i norr och från Smögen i väster till Stockholm och Nynäshamn i öster. Vi satsar miljarder för att vädersäkra elnätet på landsbygden och förstärka och förnya elnätet i städerna. Vi har drygt 400 anställda och sysselsätter totalt cirka 3 000 personer runt om i landet. Ellevio, som har sitt säte i Stockholm, ägs av Tredje AP-fonden, Folksam, Första AP-fonden och OMERS Infrastructure.