Familjen vid den första processorn av fabrikatet Hypro, från vänster Tommy, Elisabeth och Linus. Idag finns den i 32 länder och den viktigaste kanalen har varit Elmia Wood.

30-årsjubilerande Hypro hittade marknader i 32 länder på Elmia Wood

Efter en olycka i skogen fick Tommy Karlsson tid att skapa vad som skulle minska risken för framtida olyckor, en hydraulisk processor till traktorn, numera känd som Hypro. Idag finns produkten i 32 länder.

Den traktorburna processorn utvecklades för eget behov och var klar 1984. Företaget som levererat hydrauliken tyckte att resultatet blev så proffsigt att det borde ställas ut på skogsmässa. En expert anlitades för att uttala sig om funktionen och marknadspotentialen.

– Han ansåg att marknaden i det närmaste var mättad och bedömde att jag kunde sälja några tiotal maskiner i närområdet, minns Tommy.

1987 ställde han och hustrun Elisabeth ut det enda exemplaret på Elmia Wood. Då hade produkten och företaget också fått ett namn: Hypro. Många var intresserade och skogsägarna såg vad experten missat. Övriga processorer var mekaniska, den här var hydraulisk och därför lättare och enklare att manövrera.

– På mässan sålde vi den första processorn, men veckorna efter kom 15 intresserade hem till oss för demonstration. 14 av dem köpte, berättar Elisabeth.

Men det fanns bara en processor, prototypen. Med hjälp av underleverantörer fick kunderna de beställda maskinerna, men orderna fortsatte att strömma in.

– Elmia Woods dåvarande mässgeneral flyttade hem till Tyskland och frågade om han fick sälja vår processor. Inom loppet av ett par år levererade vi 75 maskiner och det gav i sin tur ringar på vattnet i Storbritannien och andra länder, säger Tommy.

Vägen till Latinamerika

Nästa exportlyft kom i mitten av 1990-talet och även den gången på Elmia Wood. In i montern steg en portugis som föreslog att Hypro skulle skicka en processor till Portugal för demonstration i skog med eukalyptus. Tommy följde med som förare.

– Kvistningen blev inte riktigt bra så jag backade stocken. Då lossnade barken. Det utbröt stora diskussioner bland åskådaren. När jag frågade värden vad som stod på, fick jag veta att ingen tidigare lyckats barka eukalyptus mekaniskt lika effektivt.

Framgången i Portugal öppnade vägen till Latinamerika. Chile är en växande marknad och Tommy har varit där flera gånger. Vid ett tillfälle besökte han en by långt ut på landsbygden.

– De visste bara tre saker om Sverige. Vårt land ligger på andra sidan jordklotet, Elmia Wood och Hypro, säger Tommy.

Vägen ut på export har fortsatt att gå via Elmia Wood. Hit kommer skogsfolk från hela världen och med mässan som startpunkt levererar Hypro till allt fler länder. Numera är antalet uppe i 32, jorden runt från Thailand till Kanada. En mångfald av träslag bearbetas med processorn från Hypro. Den mest förekommande är, förutom de nordiska barrträden, eukalyptus, akacia, radiatatall och douglasgran.

Lönsboda är fortfarande navet

Hypro har fortfarande huvudkontoret i Lönsboda och svenska kunder är fortsatt viktiga. Produkterna har vuxit till fem processorer i olika storlekar, med eller utan kran, energifällgrip, fällgrip och skogsvagn. Företaget har ett antal underleverantörer, men alla produkter passerar Lönsboda för kontroll och provkörning. För allt ska fungera och hålla länge.

– Vi säljer maskiner, inte reservdelar, förklarar sonen Linus Bergman som gått in i företaget tillsammans med brodern Daniel.

Hypro har ställt ut på alla Elmia Wood sedan 1987 och finns på plats 7-10 juni 2017. Eller rättare sagt, i synnerhet då. För 2017 firar Hypro sitt 30-årsjubileum.