Allt mer skogsbruk i städerna

Allt mer skogsbruk i städerna

Stor show och samtidigt en allt viktigare form av skogsskötsel.

Det är vad som väntar besökarna på MellanskogsElmia, årets största svenska skogsmässa.

Vad det handlar om är arborister i aktion, vilka utför trädvård och avverkning med hjälp av klättring.

– Efterfrågan på våra tjänster ökar hela tiden, berättar Johan Mårtensson som är en av landets auktoriserade arborister.

Han arbetar för Kursil som utför uppdrag över hela landet. Efterfrågan ökar i takt med urbaniseringen, för träd vill inte människor vara utan även om de flyttar till storstaden.

I en stad krävs mer av träd än tillväxt. De ska vara snygga att titta på, friska och framför allt inte ramla omkull eller tappa grenar. Det finns också ett behov av att fälla träd i städer vilket har betydande säkerhetsrisker.

Arboristen är en kombinerad trädklättrare, skogshuggare och biolog. Deras uppgift är att vårda träd och värna säkerheten. Och det är vad mässbesökarna på MellanskogsElmia kommer att få se Johan och hans kolleger utföra i praktiken.

– Vi ska även demonstrera räddning av en skadad huggare i ett träd, berättar han.

På samma gång blir det en hissnande show där skickliga arborister klättrar och hänger i säkerhetsselar i träd med motorsågar på högvarv.

En och annan kommer säkert att fråga varför man inte gör det enkelt för sig och hyr in en skylift.

– För att arborister arbetar snabbare och på många platser finns inte plats för skylift, svarar Johan Mårtensson.

Fler frågor? Dessa besvaras i så fall på MellanskogsElmia i Sala 19-20 augusti 2016.