Ulla och Sudhir Chowdhury, Aqua-Q. Foto: Mediaspjuth/Elmia AB

Aquatrack upptäcker föroreningar direkt

Aqua-Q, som just nu ställer ut på VA-mässan på Elmia i Jönköping, kan presentera ett optiskt varningssystem som jobbar online och som snabbt upptäcker vattenföroreningar. Systemet, som heter Aquatrack, består av mjukvara och provtagning. Sedan finns det ett snabbanalyskit som ger provsvar inom tre timmar. Enheten är klar och redo att sättas i produktion, men Aqua-Q känner att man behöver ett större bolag bakom sig för att ta klivet ut på marknaden.

Det råder en allmän mening om att Sverige har världens bästa vatten, men Ulla och Sudhir Chowdhury på Aqua-Q, anser att det påståendet borde revideras.

– Ärligt talat: det är en devis vi konkurrerar mot. För det är tyvärr inte så. Det förekommer mycket föroreningar överallt. Visst, vi har bra vatten i Sverige, men vi har inte kontroll på det vatten som går ut till konsument eller till en produktionslinje, hävdar Ulla Chowdhury.

Här, menar paret Chowdhury, att Aquatrack har en viktig funktion att fylla. Det är ett övervakningssystem med provtagare som arbetar optiskt online för att upptäcka mikrobiella föreningar. Paret anser att motsvarande spärr inte finns i dag.

– Vi har tidigare jobbat mycket i vattenverk. Vi har gjort olika projekt och sett vad som saknas. Man har många mätinstrument naturligtvis, och tar massor med vattenprover, men det bygger ofta bara statistik. Det ger ingen uppgift alls över vad som sker just nu, säger Ulla Chowdhury.

Sudhir Chowdhury berättar att när vattnet är färdigproducerat och samlat i en reservoar är det bara minuter från konsumenten. Vill någon, av olika orsaker, förorena vattnet i det läget riskerar katastrofen att vara ett faktum.

– Den faran elimineras med vår lösning eftersom det är ett instrument som tittar till det färdiga vattnet, säger Sudhir Chowdhury.

Dagens förfarande, när man försöker hitta orsaken till utbrottet i efterhand, kan således ersättas med ett system där vattenprovet tas direkt när det finns en förorening i vattnet. Säkerheten i provtagningarna att påvisa förekomst av bakterier i vattnet är så hög som 85-90 procent.

– Vår sensor och mjukvara, som vi konstruerat, scannar av varje minut dygnet runt. Den scannar av, komprimerar och tar fram information från vattnet, vad som kan vara farligt och mikrobiellt. Den tar alltså vattenprov när det ligger föreligger risk för förorening, konstaterar Ulla Chowdhury.

Tidigare i år utsågs varningssystemet Aquatrack till ”bästa praxis inom sitt område” vid WssTP Water Innovation Award i EU:s högkvarter i Bryssel. Men även om systemet är färdigt att tas i produktion har inte Aqua-Q tryckt på startknappen. Företaget är litet och behöver hjälp från ett större bolag med en satsning.

Aqua-Q träffas just nu i monter B04:80 på VA-mässan på Elmia i Jönköping.