Carina Ekroos och Håkan Söderman driver bloggen HUSBILSRESOR & ÄVENTYR

Carina och Håkan sätter guldkant på vardagen

Carina och Håkan är paret som pratade så mycket om sitt resande att barn och barnbarn till slut tyckte att de skulle starta en blogg och inspirera andra med sina tips och resmål. Sedan 2019 driver de bloggen HUSBILSRESOR & ÄVENTYR. Här delar de med sig av resor de gör, inspirerar till att leva husbilsliv året runt och visar hur man kan sätta guldkant på vardagen.

Carina Ekroos och Håkan Söderman från Fjugesta har husbilen som sitt största fritidsintresse. Allt började när de köpte sin första husbil påsken 2017. Redan samma sommar for de på en månadslång resa som Håkan hade planerat. Första målet var Treriksröset, därefter fortsatte de till Nordkap i Norge. Valsafari i Andenes stod näst på tur innan resan toppades med att bestiga Kebnekaises sydtopp. Vilken rivstart! Totalt blev det en resa på nästan 600 mil fylld av upplevelser och äventyr på vägen.

Den resan gav mersmak och snart hade paret påbörjat En Svensk Klassiker tillsammans.
- Det var under resorna till de olika deltävlingarna som vi upptäckte hur smidigt det är att ha boendet med sig, berättar Håkan. När de slutligen gick i mål i Motala 2018 efter att ha avverkat Vätternrundan tittade Carina på Håkan och utbrast:
- Kan vi köra en till? Och så blev det. Paret har gjort två klassiker tillsammans. Dessutom har Håkan har gjort en på egen hand och Carina har gjort tre tjejklassiker.

Husbilen ger frihet att upptäcka nya guldkorn
Håkan hade haft husvagn tidigare och Carina tyckte att livet på hjul lät mysigt. Att valet föll på en husbil var just för friheten och att det är lättare att bara packa ihop sakerna och ge sig iväg.
- Det blir mer spontant resande med en husbil, säger Carina och berättar att Håkan ofta väntar på henne utanför jobbet på fredagseftermiddagarna och så ger de sig av för en helgtripp tillsammans.

Ibland får både barn och barnbarn följa med och då bor de allihop i husbilen.

- Det är inga problem att resa med barnbarnen, menar Carina. Vi vill passa på innan de börjar skolan och tillvaron blir mer uppstyrd. Tillsammans med barnbarnet Sigge har de gjort grottforskningar, gått på jakt efter fina kottar eller följt en pinne som flyter genom en porlande bäck. Det behöver inte vara några stora äventyr, det viktiga är att få tid tillsammans för samtal, grillning och nya upptäckter. Ofta åker de bara en mil hemifrån, till en fritidsgård eller en fiskesjö. De uppskattar båda miljöombytet som både leder till nya äventyr och tid att bara koppla av.
- Det är viktigt att inte skjuta upp saker utan att ta tillvara tiden här och nu, menar Håkan.

Upptäckarlusten leder till nya pärlor
Carina och Håkan tar tillvara alla årstider, inte bara sommaren. Även när det är grått och regnar kan man upptäcka små pärlor. Ofta finns de i närheten där de bor, men runt hela Sverige finns nya upptäckter att göra. De har några favoritplatser söderut.
- Hästholmen är en riktig favoritplats, berättar Carina. De parkerar husbilen och tar sedan cykeln till en badsjö, ett glasscafé eller för att beskåda hällristningar. Det är nyfikenheten som leder dem till nya äventyr. Husbilsresandet har gjort att det är lättare att vara spontan, framför allt vintertid.
- Det gäller att svänga av från motorvägen eller från en upptrampad stig, menar Carina. Följ de små vägarna och låt det ta tid, uppmanar hon.

Bloggar om sina upptäckter
2018 startade de sin blogg HUSBILSRESOR & ÄVENTYR. Det var barnen som uppmanade dem att börja skriva en resedagbok om sina resor och äventyr. Samma år besökte de Elmia Husvagn Husbil och blev varmt välkomnande av husbilsvänner. De skrev på bloggen om sitt mässbesök och gjorde många nya upptäckter.
- Det är ju den största och den bästa mässan som drar otroligt mycket folk, menar Håkan. Att bo på mässcampingen, ta del av den varma gemenskapen och alla aktiviteter förhöjer ju upplevelsen.

I år har Carina och Håkan inlett ett samarbete med Elmia. De kommer att hålla inspirerande seminarier under mässdagarna och även skriva innehåll i Elmia Husvagn Husbils sociala medier under året.
- Det är med stor glädje och stolthet vi har fått uppdraget, säger Carina och Håkan.

Du kan följa paret på deras blogg HUSBILSRESOR & ÄVENTYR och i sociala medier.