Ekkono gör maskiner ännu smartare

Ekkono gör maskiner ännu smartare

Mönster och framtid. Inte helt enkelt att tyda eller förutspå – för en människa. Men för start up-företaget Ekkono är det vardag. Företaget gör maskiner smartare så att de kan ta beslut i realtid – utan analys i molnet.

Ekkono bildades i början av 2017 och fick sina första externa investerare för cirka ett år sedan. Och det går snabbt, intresset för tekniken är stort och behovet kanske än större. På Elmia Subcontractor ställer Ekkono ut på Pop-up Expo i hall D.
– Det här är ingen ny teknik, men det är ett nytt tankesätt att använda den i traditionell industri, säger Joakim Andersson, VP Solutions Architect på Ekkono.

I grunden handlar tekniken om maskininlärning för IoT. Maskinerna lär sig normalläge och beteenden som i sin tur gör att avvikelser kan upptäckas och händelser förutspås – och även framtida scenarier simuleras. Allt detta görs i realtid, i maskinen, och ingen rådata behöver skickas till molnet för vidare analys.
– Vi vill göra produkterna enklare. I stället för att bara läsa av värden är det bättre att maskinen lär sig och ställer in sig själv, säger Joakim Andersson.

Tekniken byggs in i maskinen och syns egentligen aldrig för slutkonsumenten. Men värdet är desto tydligare. Användningsområdena är främst för proaktivt underhållsarbete, optimering av produktionsprocessen och helt enkelt för att göra produkterna smartare. Men inget av detta blir verklighet om det inte finns data att jobba med. Något som alltid är ett första steg för det företag som på något sätt vill implementera IoT i sin verksamhet.
– Alla tycker att vår teknik är intressant men vill samtidigt sätta in det i ett koncept som kan visa värdet för just dem. Det är inte enkelt, men vi jobbar i olika projekt där vi tar fram värdet för företagen. Men då måste det finnas data att arbeta med från början. För ett företag går det att börja lite försiktigt och samtidigt fundera på hur datan ska kunna användas, säger Joakim Andersson.