En komplicerad fråga hanteras med humor

Elmia Städ 2015 är igång och Per Grankvist, författare och hållbarhetsexpert, har avslutat CSR-seminariet om konsten att jobba med lönsamhet på ett hållbart sätt. – Jag pratar om hur man kan tjäna pengar på att använda våra resurser på rätt sätt, berättar Per Grankvist.

CSR (engelska Corporate Social Responsibility) kallas idén att företag ska ta ansvar för hur de påverkar samhället, ur både ett ekonomiskt, miljömässigt och socialt perspektiv. Per Grankvist som hållit föredrag inom detta i drygt tio år ser en ökad efterfråga på kunskap inom området.

– Det som normalt sett är en fråga som kan vara komplicerad och svår att diskutera, hanterar jag med mycket humor. Jag driver med mig själv och vill få publiken att skratta samtidigt som jag vill skicka med kunskap och ett nytt tänk, berättar Per Grankvist.

Detta kan till exempel appliceras på en anställningsprocess. Han menar att det inte handlar om kön eller etnicitet utan frågan är vilken resurs som behövs. För att spara pengar inom ett bolag gäller det också att våga ställa frågor. Lösningarna kan vara väldigt enkla.

– Ifrågasätt till exempel om belysningen är god nog om vi plockade bort några lampor i våra lokaler. Om svaret är ja på den frågan är det enkelt åtgärdat, avslutar Per Grankvist.