Jukka Haapalainen, CEO, presenterar energilagringssystem och batterilösningar på Elmia Subcontractor.

Energilagringssystem i fokus på Elmia Subcontractor

Som pionjärer inom batteritillverkning och energilagringssystem har finska Leden Group Oy bara sett början av tillväxten i ett allt hetare segment. För första gången visar de sina lösningar på Elmia Subcontractor.

De har mer än 25 års erfarenhet av UPS-system för avbrottsfri kraftförsörjning. Sedan ett par år tillbaka erbjuder också Leden Group BESS-system i form av modulära batterilager. Från mindre batterienheter, inte större än ett kylskåp, som kan fungera som kraftreserv i ett vanligt hushåll till energilagringssystem i storleken av en hel container, anpassad för industrier och energibolag.

– Vi samarbetar med några av de främsta batteritillverkarna i världen och bygger själva kapslingen till olika elektromekaniska lösningar, förklarar Jukka Haapalainen, CEO Leden Group Oy.

Norra Europas största aktör

Företaget har bara 2,5 år på nacken men bakom Leden Group står fyra välkända bolag inom plåtbearbetning: finska Ojala, LaserComp, Celermec och estniska Favor. Tillsammans utgör man norra Europas största aktör inom branschen med en total omsättning på 95 miljoner euro (2022).

– Det här är vår core business sedan mer än 60 år tillbaka, allt ifrån skärning, bockning och ytbearbetning till montering. Vi erbjuder helhetslösningar av komplexa produkter inom plåt, som exempelvis kontraktstillverkning av batterilösningar och energilagringssystem, säger Jukka Haapalainen.

Säkra tillgången på energi

Att detta är en het framtidsfråga råder inga tvivel om. Strömavbrott och effekttoppar har blivit ett allt större hot, inte minst för industrin. Med ett klokt val av batterisystem för laddning och energilagring blir du mindre sårbar.

– Det handlar om att säkra tillgången på energi när du som bäst behöver den. Att kunna balansera nätet och exempelvis ladda batterierna på natten när elen är billig för att sedan kunna kapa topparna under dagen, säger Jukka.

Säkerhet och spårbarhet i fokus

Han konstaterar att energilagring är det snabbast växande segmentet just nu.

– Mycket tack vare att vi jobbar med den allra senaste teknologin och har de bästa möjligheterna till montering med stort fokus på säkerhet och spårbarhet, säger Jukka Haapalainen.

Varumärkesstrategi att synas på mässan

Valet att ställa ut på Elmia Subcontractor har en hel del att göra med mässans bredd. Här möter man både befintliga kunder och hoppas nå nya kunder i Sverige och Norge.

– Sedan är ju Leden Group ett nytt varumärke för oss som vi verkligen vill lyfta. Vi satsar rejält just nu och kommer att utöka med en helt ny produktionsanläggning i Finland, en investering på 35 miljoner euro. Därför är det också viktigt för oss att synas på en mässa som Elmia Subcontractor, säger Jukka Haapalainen.