Färgstarka odlingar i städer bidrar till mångfalden

Färgstarka odlingar i städer bidrar till mångfalden

Det ligger i tiden att se över sina grönområden och att plantera på olika platser i landets städer. Mölltorps växtinredningar säljer bland annat växter och blomsterlökar till kommuner, kyrkogårdar och andra som har behov av stora planteringar. På Elmia Park premiärvisar de bland annat en ny båge för plantering på exempelvis gågator med en höjd på över fyra meter.

- Idag har många kommuner väldigt stora gräsytor som ska skötas. Ett sätt att minska dessa ytor, och samtidigt få tillbaka mångfalden genom fler fåglar och insekter, är att plantera nya växter som blommar på olika platser runt om i staden. En plantering på ett oanvänt industriområde eller en obebodd tomt kan snabbt få ett lyft samtidigt som den bidrar till mångfalden, berättar Peter Eclund, säljare på Mölltorps Växtinredningar.

Företaget levererar en hel del färdiga arrangemang till kommuner men samarbetar även med lokala kreativa förmågor. Färgglatt, lime och vitt är trender som håller i sig enligt Peter Eclund.

- En annan trend vi ser är att många kommuner jobbar med olika teman i sina planteringar. Det kan vara teman som ”närodlat” eller ”Walt Disney” som livar upp planteringar utanför exempelvis skolor och förskolor, säger Peter.

En annan trend är att vi går ifrån senaste tidens masskombinationer med sammansatta blommor i olika färger till renare enfärgade planteringar som tillsammans ger en masseffekt, avslutar Peter.