Azra Mekic jobbar med att klä om möbler till Elmia i Circular Centres lokaler vid södra Munksjön i Jönköping. Ett samarbete som är en av tre finalister i kampen om Klimatpriset i Jönköpings län 2022.

Finalister i tävlingen om årets Klimatpris

Elmia AB och Circular Centre är tillsammans en av tre finalister i kampen om Klimatpriset för Jönköpings län 2022. Det är samarbetet med att restaurera möbler i Elmias konferenslokaler som är anledningen. Arbetet har ett cirkulärt fokus, ger ett mer ekonomiskt hållbart resultat samtidigt som det skapar arbetstillfällen.

Efter trettio års användning var det dags för Elmia att uppdatera sina möbler i sina lokaler för konferenser och möten. I ett samtal med en möbelleverantör och efterforskningar visade det sig att flera tillfrågade hade långa ledtider. Ett tips lämnades på det sociala företaget Circular Centre. De klär om möbler med spilltyger från större möbeltillverkare. Det tog inte många dagar innan Elmia fick tid att träffa dem.

–  I första mötet med Mariana Morosanu på Circular Centre insåg jag direkt att det här samarbetet skulle bli givande på flera plan. Förutom att det var socialt hållbart och ekonomiskt fördelaktigt som går i linje med Elmias vision, så har det varit en snabb process med hög kvalitet på utfört jobb. Redan efter några veckor fick vi leverans av de fem första soffpallarna. Vi tog snabbt beslut om att ytterligare 55 möbler i form av soffor, pallar och stolar skulle restaurerats och kläs om i stället för att skänkas och vi bli tvungna att köpa nytt, berättar Annika Brandin, affärsutvecklare på Elmia.

Företaget Circular Centre erbjuder cirkulära tjänster för företag och privatpersoner. Fokus är att bidra till att lösa två utmaningar i samhället - den ohållbara konsumtionen och ett växande utanförskap på arbetsmarknaden.

–  Jobbet som vi gjorde för Elmia har utförts av kvinnor som står långt från arbetsmarknaden. Vi har, tillsammans med Elmia, plockat fram spilltyger som Nevotex och Kinnarps lämnat in till oss och hittat fina harmonier i färger och material. Det här samarbetet har bidragit till ökade arbetstillfällen under perioden maj-september 2022 och vi har använt 135 meter spilltyg berättar, Mariana Morosanu från Circular Centre.

Så här såg möblerna ut innan de restaurerades och kläddes om.

Annika Brandin från Elmia visar stolt upp hur fina några av de omklädda möblerna har blivit. De ser ut som och passar bra in i lokalerna.

Vinnare av årets Klimatpris utses på Klimatkonferensen

Det är Klimatrådet Jönköping län som ligger bakom det årliga Klimatpriset. I år har 14 bidrag nominerats och tre finalister presenteras på Klimatkonferensen på Elmia i Jönköping den 20 oktober – där slutligen vinnaren koras.

I år är temat på Klimatkonferensen ”Klimatsmart näringsliv” där vi bland annat får exempel på hur samarbeten kan bidra till ökad klimatnytta. Annika och Mariana ser fram emot att få berätta om samarbetet och resultatet på Klimatkonferensen.

–  Med detta vill vi inspirera andra företag och organisationer till att tänka om och tänka cirkulärt för att skapa en ny dimension av värde genom företagen – något som alla parter och samhället vinner på, avslutar Mariana.