Fingerstege och tangogunga drog intresse

Ett färgglatt utomhusgym för finmotorik och nya smarta gungor väckte stor uppmärksamhet hos Hags och Lappset, som båda hade Sverige-premiär på Elmia Park med flera nya innovativa produkter för utomhusaktiviteteter för alla åldrar.

Lappset visade en hel serie för finmotorik, enkla, stilrena redskap som är lätta att placera utomhus i offentliga miljöer, till exempel i en park, och där målgruppen till exempel kan vara seniorer som behöver träna vissa finmotoriska rörelser. En fingerstege för att röra och spela med fingrarna, och en vågstång och en axelbåge för att göra olika enklare rörelser med armar och axlar.

- Det är väldigt enkla rörelser som kan vara väldigt viktiga. Vi har sålt många utomlands, och vi märker ju här nu på mässan också ett mycket stort intresse. Intresset är mycket stort överhuvudtaget i dag i samhället för den här typen av nya produkter, säger Pierre Hansson, säljare för Lappset i södra Sverige.

Hags premiärvisade en ny och mindre modell av sin slänggunga, en modell med gungsitsar för mindre barn, och med tampar uppe på sidorna som vuxna kan dra i för att springa med och ge fart från sidan.

Hags hade också premiär för sin nya dubbelgunga Tango, en kombinaton av en gungsits för barn och en gungsits för en vuxen, och som kommer att börja säljas i oktober.