Framtidsseminarium på Elmia: 800 ungdomar mötte ett annorlunda jordbruk om 50 år

Flerårigt vete, grönsaker som producerar substanser till läkemedel och svärmar av robotar ute på fälten istället för stora traktorer. Det är en bild av framtidens jordbruk som presenterades vid mässan Elmia Lantbruk Maskin & Fält. Åhörarna var över 800 ungdomar från Svalöv i söder till Östersund i norr.

På framtidsseminariet presenterades en ambitiös studie signerad kungliga lantbruksakademien. Närmare 20 experter har medverkat med sina olika kompetenser. Resultatet presenterades på Elmia för dem som ska arbeta i den tänkta framtiden, elever från naturbruksgymnasier från halva Sverige.

Framtiden presenterades av Erik Jönsson och Carl Dyrendahl, vilka båda deltog i studien.

– Mycket är likadant som idag, annat är annorlunda, sammanfattade Erik Jönsson.

Förändringarna kommer att tvingas fram av redan idag kända problem. De viktigaste är minskad användning av fossila bränslen, förändrat klimat, hårdare krav på effektiv markanvändning och resistens mot antibiotika.

– Vi kan inte resa lika mycket och så långt, inte bara beroende på drivmedelsituationen. Lika mycket beror det på smittriskerna, förklarade Erik Jönsson som placerat sig i framtiden i sitt föredrag.

Vidare leder en ökad befolkning och ökenutbredning till hårdare krav på markanvändning. Om det t ex ska byggas ett stort köpcentrum på jordbruksmark, krävs att byggherren kompenserar den förlusten t ex genom att anlägga odlingar på fastighetens tak.

Även om det är kontroversiellt idag kommer gentekniken att spela en viktig roll för att få fram flerårigt spannmål, grönsaker som producerar olika substanser som läkemedel. Den kungliga akademien spår även att dagens stora maskiner kommer att ersättas av fler och mindre robotmaskiner.

– Bonden måste fortfarande vara ute på åkern, men uppgiften blir att fatta beslut och kontrollera, förklarade Carl Dyrendahl.

Flera av visionerna bekräftades av Per Wretblad från maskintillverkaren AGCO med Massey Fergusson som mest kända varumärke.

– Vi tittar idag på mindre basmaskiner som klarar olika uppgifter. Tanken är att lantbrukaren ska styra flera på en gång, avslöjade han.

Framtidsseminariet på Elmia var en viktig signal till flera än de 800 ungdomarna i publiken. Bara fyra procent av jordbruket i Sverige drivs av personer under 35 år. De unga måste se en framtid i näringen om den ska överleva. Och en i långa stycket hoppingivande bild presenterades på Elmia Lantbruk Maskin & Fält.