Tobias Svanberg, Innovation Leader på Range & Product Innovation, Ikea, deltog på Innovationsscenen under VA-mässan.

Ikea visade vägen mot ett vattenpositivt boende på VA-mässan

Hur jobbar Ikea för att skapa ett vattenpositivt boende? Ja, en viktig del är att ta fram innovativa produkter som minskar vattenanvändningen, en annan är att öka medvetenheten hos kunderna. Något som Tobias Svanberg från Range & Product Innovation på Ikea pratade om på Innovationsscenen under VA-mässan.

Duschar, toaletter, tvättmaskiner och kök. Det är här som Ikea tror att det går att göra stora förändringar på vägen mot ett vattenpositivt hem. Måste vi till exempel spola med dricksvatten i toaletten eller använda nästan 100 liter vatten per dusch? Två retoriska frågor som Tobias Svanberg ställde på innovationsscenen under VA-mässan.
För att hitta en lösning krävs det nya produkter – och kunskap bland konsumenterna.
– För oss handlar det mycket om att driva frågan och skapa en medvetenhet. Är du medveten om att din tonåring kanske använder 120 liter vid en dusch? Då kanske du också är intresserad av en produkt som minskar vattenanvändningen. Här vill vi också inspirera kunderna att lära sig mer om hur produkterna fungerar, säger han.

När det kommer till produkter kan det vara sensorer eller särskilda munstycken på vattenkranarna, vattenbesparande regulatorer i duschblandarna eller duschsystem som återanvänder vattnet – där du i princip kan stå och duscha i all evinnerlighet.
Den sistnämna produkten är inte riktigt verklighet än, men kan kanske bli en kommande storsäljare.
– Jag tror inte att det är en stor innovation som kommer att revolutioner branschen, utan i stället många små som exempelvis vårt nya munstycke som snart lanseras. Skulle jag säga något stort så är det att börja återanvända vattnet från duschen, men där tar det nog tid innan marknaden är redo, säger han.