Indisk tillväxt skapar möjligheter i Norden

Indisk tillväxt skapar möjligheter i Norden

Hög kvalitet till ett konkurrenskraftigt pris. Så säljer 35 indiska företagen på Elmia Subcontractor in sig på den svenska marknaden. Komponenter till fordon, automation och elektronik är tre stora exportområden.

Den indiska tillverkningsindustrin är på framfart och ekonomin växer så det knakar. Sedan länge har svenska företag som Volvo, ABB och SKF fabriker i landet och indiska underleverantörer exporterar bland annat till Tyskland, Frankrike, Storbritannien och USA. Nu är siktet inställt på Sverige och våra nordiska grannar.

– Styrkan hos indiska leverantörer är hög kvalitet i kombination med ett konkurrenskraftigt pris. När det gäller kvalitet och leveranssäkerhet är den oöverträffbar, samtidigt som kostnaden är låg. Så det är win-win för svenska företag. De kan få hög kvalitet till ett bättre pris, säger C.H. Nadiger, Regional Director, EEPC India, som är arrangör för den indiska samlingsmontern.

Framför allt är det inom fordonsindustrin som den indiska marknaden växer. Tillväxten ligger på 10–15 procent per år och beräknas nå 16,5 miljarder USD 2021. Men det är inte bara fordonsindustrin som växer i Indien, tillverkningsindustrin som helhet beräknas att bara inom några år vara bland de tre största i världen.

– Givetvis vill vi komma i kontakt med OEM, men våra utställare levererar även till tier 2-företag. Då är de med från början i ett projekt och sedan görs den slutliga finishen av komponenterna i Sverige, säger C.H. Nadiger.