En höjdpunkt under Subcontractor InnoDex är den 3D-printade cykeln av återvunnet aluminium som endast väger två kilo.

Inspireras av framtidens hållbara material på Subcontractor InnoDex

Läderliknande material av kombucha. Takbox av hampafiber. Eller ett skum gjort av 100 procent mycel. På inspirationsarenan Subcontractor InnoDex hittar du unika material och häftiga konstruktioner som sätter grunden för morgondagens produktutveckling.

Framtidens produkter kommer att vara tillverkade av dagens material. Påståendet kanske är lite väl tillspetsat, men har ändå en stor bit av sanning i sig. För det ju faktiskt så att materialet allt som oftast finns före själva produkten och i princip bara väntar på att få komma till användning.

De här materialen – som ska bli framtidens produkter – hittar du på Subcontractor InnoDex. Här hittar du även innovationerna, konstruktionerna och prototyperna som kommer att vara vardag för oss alla i framtiden. Vill du bli lite extra inspirerad ska du anmäla dig till den nya satsningen Material Walks där du får en guidad tur bland framtidens material av materialgurun Dr Sascha Peters.

– Det är intressant att se hur mycket det sker inom produktutveckling och spännande att se vad som finns inom områden som lättvikt och cirkulära material. Jag fastnade särskilt för de pressade träskivorna med samma egenskaper som tropiska träsorter, men utan någon klimatpåverkan. Här ser jag hur det öppnar upp sig många nya möjligheter för framför allt möbelindustrin, säger Lucas Tengvall, produktutvecklare, som deltog under tisdagens materialvandring med temat Circular Materials for Future Mobility and Design.

Hållbara material i fokus

Det unika trämaterialet som Lucas Tengvall pratar om är framtaget av Swiss Wood Solutions från Schweiz och är bara ett av många material på Subcontractor InnoDex där hållbarhet står i fokus. Eller vad sägs om ett skum som är tillverkat till 100 procent av mycel från svampar eller en 3D-printad cykel av återvunnet aluminium som endast väger två kilo?

På Subcontractor Arena visar dessutom PaperShell sitt kompositmaterial av naturfiber som kan ersätta formpressad fanér, plastdetaljer, fiberkompositer, ja, till och med metallformsprutning. Något som inte minst är användbart för bilinteriörer.

– Som konstruktör ser jag en stor potential i de nya materialen. De kan verka väldigt exotiska i dag, men samtidigt finns det ett behov av dem på marknaden vilket en biltillverkare på arenan visar med sina hållbara materialval. Det som behövs nu är en ökad kännedom kring tekniken och en vilja att betala för vad det kostar, säger konstruktören Marcus Bilgec som besökte Subcontractor InnoDex med stort intresse.

Inspirerande föreläsningar varje dag

Subcontractor InnoDex har i år fyra fokusområden som genomsyrar såväl utställningen som scenprogrammet och materialvandringarna Material Walks. Fokusområdena är Materials for Green Energy, Circular Materials for Future Mobility and Design, Additive High-Tech Applications samt Smart and Digital Materials.

Under de dagliga föreläsningarna får du en djupare förståelse kring några av de material och innovationer som visas på Subcontractor InnoDex. I fokus står frågan som kan sägas vara övergripande för hela arenan – hur kan traditionella material ersättas och kompletteras med hållbara alternativ?

På Subcontractor InnoDex hittar du svaren. Oavsett om det handlar om en 3D-printad båt av återvunnen plast, töjbar elektronik till instrumentbrädor eller ett biologiskt nedbrytbart pappersbatteri från Empa, Swiss Federal Laboratories for Materials Science and Technology.

– Det är jättekul att få vara med på Subcontractor InnoDex och här finns fantastiskt fina innovationer. Jag har även varit runt och pratat med flera utställande företag och det är roligt att det finns ett så stort intresse för hållbarhet. Det pratas mycket om nya hållbara material och biobaserade polymerer och här hoppas jag att vi på Empa kan inspirera och hjälpa till med att accelerera utvecklingen, säger Gustav Nyström, avdelningschef för forskningslabbet Cellulose & Wood Materials på Empa.