Läkemedel i avloppet hotar människors hälsa

Läkemedel i avloppet hotar människors hälsa

Går vi mot en framtid där vårt dricksvatten är ett potent läkemedel mot alla former av sjukdomar? Så är fallet i Indien, i ett område med ett 90-tal fabriker för tillverkning av läkemedelssubstanser. Det här var ämnet för ett seminarium på VA-mässan i Jönköping .

Arrangör var Havs- och Vattenmyndigheten. Och det var ett obehagligt framtidsperspektiv som målades upp. Läkemedel i dricksvattnet är ett allvarligt miljöhot och ett hot mot människors liv och hälsa.

– Läkemedel bygger på stabila molekyler med stor effekt i små mängder. Det är ett villkor för att de ska fungera, förklarade forskaren Marlene Ågerstam från Stockholms universitet.

Europas ytvatten innehäller över 200 läkemedelssubstanser. Sannolikt är det ännu fler och effekterna på miljö är i långa stycken okända. Som exempel tog det lång tid innan sambanden stod klara mellan infertilitet bland sälar och PCB samt att det var DDT som slog ut örnarnas reproduktion.

Effekterna av några läkemedelssubstanser är utredda. Tre exempel presenterades på seminariet. Mest känt är att hanfiskar feminiseras av substanser från P-piller. Motsvarande händer med grodor.

I Indien behandlas åldrande heliga kor med diklofenak. När de dör överlåter man till gamarna att städa upp. Följden har blivit att 95 procent av gamarna har dött i delar av Indien och Pakistan. Det har i sin tur ökat populationen av vildhundar, som tagit över städningen, och spridningen av rabies.

Budskapet från seminariet var att avloppsvattnet måste renas från läkemedelsrester. Det finns metoder och det krävs fortsatt utveckling på området. Annars hotas vår gemensamma miljö och slutligen människors hälsa och liv.

VA-mässan, Elmia Avfall & Återvinning och Fjärrvärmemässan bildar tillsammans en stor och viktig mötesplats för kommunal infrastruktur, industri och hållbar samhällsbyggnad.