Nya fjädrar ger nya möjligheter. Ola Ericsson, Suzuki Garphyttan, visar en typ av vågfjäder som bland annat används i en rymdfarkost som snart landar på Mars.

Mässgolvet en plattform för nya affärer

När marknaden förändras måste man som underleverantör vara flexibel och ställa om. Suzuki Garphyttan gör debut på Elmia Subcontractor med sitt nyutvecklade utbud för att nå nya kundsegment.

Vi pratar om tråd i många olika material och i lika många utföranden därtill. Låglegerade stål, kolstål eller rostfritt; rund, plattvalsad eller profilerad – med olika egenskaper och anpassade för olika krav.

– Vi vill förstå kundernas behov av både funktion och utseende i applikationen så att vi kan erbjuda rätt lösning. Garphyttan är en av få tillverkare som kan erbjuda hela spannet av material och utföranden, säger Ola Ericsson, produktchef non-automotive.

Viktigt att utveckla nya affärer
Suzuki Garphyttans rötter inom just automotive är starka – och utmanande i en tid av elektrifiering.

– Vi är fortfarande en av världens största tillverkare av tråd för fjäderapplikationer inom bilindustrin och vi fortsätter att utveckla produktsegmentet inom automotive. Men vi har jobbat hårt inom vår organisation för att skapa förutsättningar för nya produkter utanför förbränningsmotorn. Det är viktigt att utveckla nya affärer, säger Ola Ericsson.

Kravbild från automotive gynnar nya branscher
Han visar produktexempel på tråd med egenskaper som tangerar ytterligheterna, exempelvis vad gäller utmattning.

– Vi har fjädertråd som klarar upp till en miljard kompressioner utan utmattning. Det är härifrån vi kommer, från kravbilden inom automotive. Nu försöker vi applicera vårt kunnande för att utveckla andra segment, säger Ola.

Mässan ett bra tillfälle att lära känna kunder
Den rostfria tråden som man visar i montern på Elmia Subcontractor är en del av den här satsningen. En tråd som väljs av kunder både för funktion och utseende. Nya affärer har öppnat sig inom områden som livsmedelsindustri, medicin, textil, maskinkonstruktion och industriella applikationer.

– Och vi valde att komma hit till Elmia Subcontractor som utställare för första gången för att bevisa för våra kunder att vi inte bara pratar om utveckling, vi levererar också. Vi ser mässan som ett bra tillfälle att lära känna våra kunder, både befintliga och nya, för att se hur vi kan hjälpa dem, säger Ola Ericsson.

Kraftiga investeringar bakom utvecklingen
Att ställa om från volymbaserad produktion inom automotive till nya segment är inte enkelt.

– Du måste som leverantör vara mer flexibel både i utvecklingstid och leveransmängd. Men vi har investerat rejält för att klara det, säger Ola.

Bland annat har man gjort stora insatser på personal och marknadssidan med investeringar i applikationskunskap, affärsutveckling och R&D.

– Vi har också investerat i nya dragbänkar för Garphyttan Sverige. Globalt sett har vi också gjort maskininvesteringar för att tillgodose behovet av samma bredd av produktfloran som i Sverige, förklarar Ola.

Målet för Suzuki Garphyttan är fördubblad omsättning år 2028 – varav åtminstone 50 procent av omsättningen ska ligga i segmentet utanför förbränningsmotorn.