Mannerström och Matpatrullen på scen

Mannerström och Matpatrullen på scen

Leif Mannerström rycker i lådorna samtidigt som han drar vitsar och berättar anekdoter från sitt liv som krögare. Leif är på Mitt kök-mässans scen under Elmia Vårsalong för att prata om varför han tycker att maten är så viktig i våra liv. Framför allt god mat av hög kvalitet. Och han tror att maten kanske spelar en ännu större roll på äldreboenden när maten blir allt viktigare som dagens höjdpunkt.

Leif resonerar högljutt kring hur fel många kommuner i dag tycks tänka kring upphandlingar och drar parallellen till att gå ut och äta på restaurang. Är du inte nöjd med maten behöver du inte gå tillbaka och äta där igen, medan en boende inom äldrevården tvingas äta varje mål mat där. Eller förresten avbryter Leif sig själv:

– Varför kallar man de boende på hemmen för brukare? Borde man inte kalla dem för gäster? Vi borde kramas och ha lite roligt i livet istället, fortsätter han.

Och han tycker inte om att man förnekas vin, öl och brännvin på hemmet.

Varför är det viktigt med god mat?

– Är det en kuggfråga? Man längtar efter god mat, god mat förhöjer. Det sociala är också en viktig faktor säger Leif, och börjar berätta hur han fick reda på att ett servicehus för äldre skulle stängas i Göteborg eftersom det inte var lönsamt.

Han bestämde sig då för att bjuda alla dessa som brukade komma dit på en riktig brygglunch på Sjömagasinet, som hans restaurang hette då, en gång om året. Där bjöd han de gamla hamnarbetarna på både en och tre snapsar till sillen i 16 år samtidigt som Leifs kompisar (Kronér och Berghagen) underhöll. Och det var här hans engagemang för maten inom äldrevården började.

Kommer denna mat du lagar nu att rymmas inom samma budget som kommunerna har?

– För att inte potatisen ska bli för dyr så tar jag inte i så mycket salt, skojar Leif.

Varför tror du att kommunerna resonerar så här kring kostnaderna för de äldres mat?

– Jag tror helt uppriktigt att de inte bryr sig och att många som arbetar med detta är dåliga lagledare och har personal under sig som inte genuint tycker om att laga mat. Jag ska starta en fond och dela ut ett pris till de som lyckas bra med mat och upphandlingar. Oftast är färska råvaror billigare bara att de tar lite mer tid under tillagningen, det blir ju också godare skrockar Leif. Och det är ju ingen risk att någon politiker skulle råka vinna detta pris.

Leif har nu lagat maten färdigt, det är fisk, falukorv och pannbiffar. Allt till samma kostnad som kommunerna lägger per portion till äldreboendena, och det doftar väldigt gott. Kön ringlar lång när de 150 portionerna som Leif tillagat under den dryga timmen på scenen delas ut. De som tar emot maten låter sig väl smakas och tycker att det smakar gudomligt.

Efter Leifs servering är det Curt och Kerstin Carlqvists tur att äntra Mitt kök-mässans scen med den rykande färska rapporten från SPF om maten på äldreboendena i Jönköpings län. Matpatrullen är en ideell verksamhet som i början ifrågasattes för sina krogrecensioner med kommentarer som ”inte kan man recensera allmän mat”. Men i dag står de med på Livsmedelsverkets hemsida och flera äldreboenden ringer dem och undrar varför de inte varit och smakat på deras mat. Kurt delar ut ris och ros. Bäst i rapporten är Habo kommun, och Curt Carlqvist tror att deras goda mat beror på den kärleksfulla gemenskap som råder där. Vetlanda hyllas också, och framför allt kostchefen som lyckas väl med sitt arbete. Sämst i årets test är Vaggeryd, som bara haft ett cock and chill kök tidigare, men som nu lovat anställa både examinerade kockar och bygga ett riktigt tillagningskök. Cook and chill innebär att maten lagats till och sedan kylförvarats i lufttät paketering, ofta flera dagar.

Curt Carlqvist är övertygad om att maten blir bättre när de varit där. Och Matpatrullen har mycket kvar att uträtta, inte bara i Jönköpings län!