Thomas Hässel från Masentia med Eiffeltornet i aluminium som svarvats fram i en Matsuura MAM72.

Masentia tar sina kunder till högre höjder

Obemannad drift i 72 timmar. Med 32 paletter och möjlighet till 330 verktyg. Masentia tar verkligen sina kunder till högre höjder med CNC-fräsen Matsuura MAM72 som visades under Elmia Verktygsmaskiner.

Det var bokstavligt talat akrobatik på höga höjder i Masentias monter på Elmia Verktygsmaskiner. En riktig akrobat lockade in nyfikna besökare samtidigt som alla maskiner i montern visade hur Masentia hjälper sina kunder att nå högre höjder. Det som stack ut allra mest kanske var den 5-axlade CNC-fräsen Matsuura MAM72.

– Det är en japansk kvalitetsmaskin av yppersta klass. Själva namnet MAM72 står för obemannad drift i 72 timmar. Den går att ladda med 32 paletter och 330 verktyg, vilket innebär att du kan ladda maskinen innan du går hem för dagen, sedan står den och tjänar pengar när du är hemma och sover. Det är så vi kan hjälpa våra kunder att nå högre höjder, säger Thomas Hässel, Area Sales Manager på Masentia.

Arbetar oavbrutet i 72 timmar

Matsuura MAM72 har funnits på marknaden sedan 1991 och den här fjärde generationen har bland annat ett nyutvecklat och användarvänligt HMI-system för paletthanteringen. Dessutom är palettsystemet helt integrerat i maskinens styrsystem vilket gör att maskinen aldrig stannar om en palett inte går att köra – i stället fortsätter den med nästa palett.

– Den stora vinsten är vid produktionsplaneringen. Kunden kan köra avancerade detaljer som de vill ha koll på under dagarna och enklare detaljer på kvällar och nätter. För att kunna vara konkurrenskraftig måste spindeln arbeta oavbrutet så många timmar som möjligt, säger Thomas Hässel.

Varumärket börjar bli välkänt

Det var på Elmia Verktygsmaskiner för fyra år sedan som Masentia lanserade sitt nya företagsnamn. Därefter har mycket av marknadsföringen handlat om varumärkesbyggande vilket också var en viktig del under årets mässa – även om det så klart var alla maskiner som stod i fokus.

– Vi vill stärka vårt varumärke eftersom Masentia fortfarande är ganska nytt för många. Men det känns som att vi har kommit väldigt långt och vi har fått mycket uppmärksamhet under Elmia Verktygsmaskiner. Det har varit mycket folk i montern och vi har haft intressanta diskussioner med både nya och kända kunder, säger Thomas Hässel.