Mindre el, mer luft

Mindre el, mer luft

Landets reningsanläggningar kan bli nettoproducenter av energi. Men det kräver en lång rad åtgärder. En pusselbit är energisnål luftning av dammar, vilket presenterades under VA-mässan på Elmia i Jönköping.

Den nya utrustningen heter Airturbo RV2 och kommer från Järven Ecotech och Eden Aquatech. Till det yttre skiljer den sig inte från andra luftare. Skillnaden är hur luft från atmosfären förs ned i vattnet.

– Vi använder en vakuumturbin som suger ned luften och slår sönder den i små, små bubblor. Det ger en bra syresättning, samtidigt som en mindre elmotor kan användas, vilket sänker elförbrukningen, säger Emil Eriksson på Järven Ecotech.

Luftaren är avsedd för dammar med ett djup på ned till sex meter. Själva turbinenheten kan förlängas för djupare dammar.

VA-mässan, Elmia Avfall & Återvinning och Fjärrvärmemässan bildar tillsammans en stor och viktig mötesplats för kommunal infrastruktur, industri och hållbar samhällsbyggnad.