Ministern invigde Elmia Fastighet

Ministern invigde Elmia Fastighet

Bostads- och stadsutvecklingsminister Mehmet Kaplan (MP) invigde Elmia Fastighet 2015. Under sin rundtur på mässan fick minstern bland annat se provflygning med drönare för fastighetssektorn och fördjupa sig i miljöriktig källsortering.

Mehmet Kaplan hann träffa ett antal utställare och bli introducerad i deras olika expertisområden innan det var dags för invigningen på scen.

Med stort intresse bevittnade han en testflygning hos Prokitor Airborne Surveying med en drönare som filmar med IR-kamera i Drone Zone. Den nya tekniken är ett enklare sätt att inspektera och på så vis upptäcka avvikelser vid exempelvis energiläckage i en fastighet.

Mehmet Kaplan träffade också utställare från San Sac och hörde om deras miljöriktiga källsortering och talade med Fastighetsanställdas förbund om utmaningar och behov.

Vid invigningen av mässan som hölls på Bofastscenen, mitt i mässområdet, talade ministern om stadsuppbyggnad ur det sociala perspektivet. Han lyfte kommuners viktiga och goda insatser och presenterade regeringens aktiva bostadspolitiska paket som stöd för kommuners utvecklingsarbete.

Mehmet Kaplan sade också att han sett innovationer på Elmia Fastighet som bidrar till upprustning för framtiden vad gäller bostadssituationen.