Mobil vägning direkt till mobilen!

Mobil vägning direkt till mobilen!

Information om avfallet i kärlet som töms i avfallsbilen direkt till förarens mobila enhet. Det är nu verklighet genom ett nytt system från Botek.

– Vi har utvecklat ett inbyggt system i avfallsbilen som registrerar RFID och vikt från kärl utan att använda fordonets PC. Vi integrerar istället systemet i bilen och håller informationen där. I framtiden ser vi att datan hamnar i appar för Andriod eller Apple så att föraren själv kan bestämma vilket system som man vill ta emot informationen i, berättar Martin Abelson, marknadschef på Botek.

Entreprenörer som kör åt kommuner eller industri förväntas få stor nytta av en här nyheten:

– Vi upplever att det finns ett motstånd mot att vara hänvisad till fordonets PC med tillhörande system. Kunderna vill kunna välja. Då blir det enklare att planera och hantera sina rutter och data på den plattform som man själv önskar. Det ökar flexibiliteten och möjligheten att koppla samman olika informationsflöden såsom kartor, ekonomisystem och logistikplanering med mera.

VA-mässan, Elmia Avfall & Återvinning och Fjärrvärmemässan bildar tillsammans en stor och viktig mötesplats för kommunal infrastruktur, industri och hållbar samhällsbyggnad.