Ökad batterianvändning skapar nya utmaningar

Under de senaste åren har produkter med stora litiumbatterier ökat. Dessa batterier finns nu allt oftare i större maskiner och elfordon. Med detta nya användningsområdet kommer också utmaningen att hitta en hållbar återvinningslösning för de stora batterierna. På Elmia Park diskuterades ämnet under ett seminarium med företaget El-Kretsen.

– Företag som säljer elektroniska produkter har sedan år 2001 ett producentansvar. Det innebär att företagen har ett ansvar att se till att det finns ett insamlingssystem för batterierna och dess återvinning. Producenten ansvarar också för att 95 procent av batterierna man tillför marknaden samlas in igen och återvinns, säger Kristina Eriksson, batteriansvarig på El-Kretsen.

Företaget El-Kretsen arbetar med att tillgodose företag som säljer elektroniska produkter den hjälp de behöver för att kunna uppfylla producentansvaret. El-Kretsen bistår med ett rikstäckande insamlingssystem och kontrollerar de krav som ställs på producenterna så att återvinningen sker på rätt sätt.

Producentansvaret innebär också att företaget ansvarar för kostnaderna för återvinningen.

”Gammal” produkt – ny marknad
Litiumbatterier är inget nytt, utan det som är nytt är användningen av batterierna. De är vanligare och finns nu i allt fler produkter, större maskiner och fordon.

– Produkterna och fordonen blir allt kraftigare, därför finns litiumbatterierna nu i en helt annan omfattning än för bara några år sedan, säger Kristina Eriksson.

Eftersom batterierna blir större medföljer också en ny problematik kring insamlingen av dem. Enligt en utvecklingsprognos som El-Kretsen tagit fram baserat på verklig försäljningsstatistik har försäljningen av laddningsbara fordon skjutit i höjden sedan 2015. Det är svårt att göra en prognos framåt eftersom försäljningen har ökat så mycket enbart på två år.

– Utmaningen blir att lägga nästa prognos, för oss som jobbar med återvinning blir det ännu svårare. Batterierna och produkterna har en livslängd på minst åtta år. Först år 2025 kommer de stora batterierna komma in till återvinning, men eftersom de säljs redan nu har producenterna ett ansvar redan i dag, avslutar Kristina Eriksson.

Elmia Park arrangeras den 26-28 september i Jönköping.