Elmia Subcontractor var en given plats för oss att lansera GLS Industries, säger vd Jens Petersson (tv) och marknadschef Anders Larsson (th).

Plast från havet blir till nya produkter

Hittills har över 200 ton uttjänta fiskenät från havet samlats in och återvunnits. Danska plastdistributören RIAS introducerar OceanPlast i sitt sortiment och presenterar nyheten i form av en körplatta i 98 procent plast från havet.

– Vårt fokus här på Elmia Subcontractor är såklart vårt utbud av teknisk plast till industrin. Vi jobbar också med plast mot visuell kommunikation och plast till byggsektorn. Men visst är det OceanPlasten som väcker störst uppmärksamhet, säger Erik Jakobsson, säljare.

Marknadsledande i Danmark

Danska RIAS är förhållandevis nya på den svenska marknaden men firar 60-årsjubileum på hemmaplan där man också har en marknadsledande position. Företaget arbetar målmedvetet för att minska plastindustrins miljöpåverkan.

– Vi har väldigt många material som är baserade på återvunnen plast och vi försöker alltid att erbjuda våra tillverkare så stor andel återvunnet material som möjligt, förklarar Patrik Olsson, säljare.

Ergonomiskt och miljövänligt

Just OceanPlast är relativt nytt i sortimentet och introduceras nu på den svenska marknaden i form av en körplatta som används för markskydd och tryckfördelning vid tung fordonstrafik på exempelvis byggarbetsplatser.

– Körplattor tillverkas ofta i stål men att använda sig av OceanPlast gör ju plattan mer lättarbetad och ergonomisk samtidigt som det är bättre för miljön, säger Patrik Olsson.

Att skräp i världshaven är ett stort problem är allmänt känt. Däremot läggs ofta fokus på det skräp man ser, som flyter på ytan.

Fiskenät får en ny livscykel

–Det skräp du inte ser, som sjunker ner till botten, är ett lika stort problem. Runt om i haven fastnar djur i uttjänta fiskenät och driver med tills de dör och sjunker ner till botten, säger Erik Jakobsson.

Det är de här fiskenäten som samlas upp, rengörs och mals ner till granulat för att ges en ny livscykel.

– 1 kilo OceanPlast sparar 2,1 kg CO2 i miljöpåverkan – och räddar djur, säger Patrik Olsson.