Mikael Sohlberg, Prototal och marknadsansvarig på systerbolaget GT Prototyper. Här tillsammans med en 3D-printad docka i FLS-teknik framtagen för norska Laerdal. Dockan kan simulera olika sjukdomstillstånd och används vid utbildning av vårdpersonal.

Prototal i ny och renodlad kostym

Visionen är att bli världens snabbaste tillverkare av plastkomponenter. Nya ägare och flera strategiska förvärv inom koncernen ger Prototal en ny profil.

Trogna mässbesökare känner säkert igen företagsnamnet. Prototal har funnits med som utställare på Elmia Subcontractor i många år – men nu möter vi delvis ett nytt och förändrat bolag.

– Under 2017 har vi fått nya ägare i form av investmentbolaget Wilron Holding, som också har förvärvat ytterligare ett antal marknadsledande aktörer inom olika områden, berättar Mikael Sohlberg.

Smalare tjänsteutbud – med spjutspetskompetens

För Prototal har förvärvet inneburit en renodling av verksamheten i Jönköping. I dag fokuserar man på tre huvudtjänster, alla inom plast. Det handlar om 3D print, PUR-gjutning och formsprutning med tillhörande verktygstillverkning.

– Vi har valt att gå från det breda tjänsteutbudet till färre tjänster men med spjutspetskompetens, säger Mikael.

Och vad innebär spetskompetensen?

– Storlek och kapacitet inom respektive verksamhetsområde. Man ska alltid kunna nå rätt tider oavsett om det gäller en enstaka printad modell eller fullskalig plastproduktion, säger Mikael.

Starka kundrelationer i fokus

Målet är att vara marknadsledande inom respektive område. För att nå dit är kundvård en viktig del, menar Mikael. En anledning till att man återkommande som företag och koncern ställer ut på Subcontractor.

– Att upprätthålla kontaktytor och bygga fortsatt starka kundrelationer är en av mässans starka sidor. Det är av enormt stort värde för oss att träffa så många befintliga kontakter och även nya som man gör under så kort tid här på Elmia Subcontractor, säger Mikael Sohlberg.