Mikael Tervaniemi, vd på Rasta, tillsammans med Martin Barklund, Rasta Grums, Marie Lennartsson, Rasta Ödeshög, och Amanda Johansson, Rasta Ödeshög. Foto: Elmia

Rasta växer – till chaufförernas glädje

Säkra parkeringsplatser och fräscha faciliteter. För Rasta handlar en anläggning om mer än att bara erbjuda mat och kaffe. På Elmia Lastbil träffar företaget sina kunder för att få feedback och berätta mer om kommande satsningar längs de svenska vägarna.

I dag finns Rasta på 29 platser runt om i landet, från Hallandsåsen i söder till Tönnebro i norr. På Elmia Lastbil är platschefer från hela landet samlade för att träffa alla de kunder som dagligen besöker deras anläggningar – nämligen lastbilschaufförerna.

– Vi är här för att ta del av vad alla de tusentals förare som besöker Elmia Lastbil har för önskemål när de besöker Rasta. Det är visserligen kunder som vi träffar dagligen, men här blir det i ett annat forum där vi på ett enklare sätt kan lyssna in deras behov och få i gång en dialog, säger Mikael Tervaniemi, vd, Rasta.

Tillgänglighet, öppettider, parkeringsmöjligheter samt dusch och toa är sådant som är viktigt för chaufförerna och som också ligger högt upp bland Rastas prioriteringar.

– Det roligaste är att den kritik som vi får allra mest är att vi inte finns på fler ställen…

Växer norrut

Men snart blir det Rasta på fler ställen, och ännu längre norrut. Nya anläggningar planeras i både Sölvesborg och Härnösand, dessutom ligger ytterligare 2–3 till i pipen. Målsättningen är att växa med 1–2 enheter per år.

– Det dyker alltid upp nya transportnav som Jönköping och Örebro där vi försöker fånga upp den tunga trafiken. Oavsett läge är vi måna om att alltid ha fräscha duschar och toaletter på plats och att erbjuda säkra parkeringsmöjligheter. För oss handlar det inte bara om mat och kaffe utan även möjligheten att kunna parkera tryggt, säger Mikael Tervaniemi.

Vill kunna erbjuda laddning

Med tanke på omställningen till elektrifierade fordon som pågår både inom personbilar och lastbilar tittar Rasta även på att kunna erbjuda möjligheten till laddning för tunga lastbilar.

– På personbilssidan är vi redan delägare i ett bolag för elbilsdladdning och vi satsar även på vätgas. Totalt ska vi bygga 23 vätgasstationer där Mariestad är först ut. Vi följer utvecklingen är med på alla spår.