Så och gödsla utan bearbetning

Så och gödsla utan bearbetning

En effekt av klimatförändringen kan bli mindre bearbetning av åkrarna för att vattnet ska stanna kvar. Det har finska Multiva tagit fasta på i sin nya kombisåmaskin.

– Det går att så direkt på stubb och vall utan att plöja, kultivera eller harva, säger Eric Zetterman hos den svenska importören Närlant.

Multiva kombisåmaskin hade Sverigepremiär på Elmia Lantbruk Maskin & Fält. Förklaringen att det går att så utan bearbetning är högt billtryck och att det bakom varje bill sitter hjul som återpackar jorden. Hjulen justerar även sådjupet.

Multiva är en kombimaskin som gödslar på samma gång som den sår. Självklart kan den även användas i konventionellt jordbruk efter plöjning och harvning.

– Konstruktionen gör det möjligt att varje år välja den metod som passar bäst, säger Eric Zetterman.

Multiva finns i tre arbetsbredder: 3, 4 och 6 meter. För den minsta modellen är transportbredden samma som arbetsbredden. Radavståndet är 15 cm och såhastigheten 8-12 kilometer i timmen.