Materialgurun Dr Sascha Peters från Haute Innovation, Berlin, medverkar på Elmia InnoDex för sjätte året i rad.

Smarta material och världsnyheter på Elmia InnoDex

Stövlar av majs, möbler av popcorn och tyg av trä. Årets upplaga av Elmia InnoDex bjuder på hela 90 innovationer från 12 olika länder.

– Många säger att Elmia InnoDex är främsta orsaken till att man besöker mässan, säger Dr Sascha Peters, grundare och ägare av Haute Innovation i Berlin.

Det är för sjätte året i rad som Sascha Peters presenterar innovativa material och produkter på Elmia InnoDex. Och trycket av besökare är stort.
– Så har det sett ut varje år. Bara det faktum att vi har haft uppemot 80 åskådare till de öppna monterföreläsningarna säger en hel del. Vi har ett intressant scenprogram och många av mässans besökare är nyfikna på innovationer, säger Sascha Peters.

Smarta material med integrerad funktion
Teman för årets InnoDex handlar om framtidens material och smarta produkter, framtidens industri och digitalisering – och hållbar utveckling. Och Sascha Peters har flera favoriter bland utställningsobjekten, särskilt bland smarta material med integrerad funktion.
– Här ser vi exempelvis en elektroaktiv polymer som både kan förvandla energi till rörelse och rörelse till energi. Ett annat exempel är kolfiberpapper med förmågan att leda elektricitet, vilket till exempel kan användas till ledbelysning som helt saknar strömkabel, säger Sascha Peters.

Världens första slipspindel i kolfiber
Kolfiber är ett återkommande material i många av innovationerna som visas. Ett exempel är världens första slipspindel i kolfiber.

– Det här är en riktigt stor nyhet. Kolfiber ger helt andra fördelar i bearbetningen jämfört med stål. Eftersom materialet inte påverkas av värme slipper du både sensorer och kylsystem vilket gör att fräsning med spindel av kolfiber förmodligen blir billigare i längden. Dessutom har kolfiber bättre mekaniska egenskaper, säger Sascha Peters.

Fortsatt utveckling inom 3D-print
Additiv tillverkning är ett annat område som ges stort utrymme. Tillväxten av innovatörer inom 3D-print är stor och Sascha Peters menar att efterfrågan kommer att fortsätta växa.
– Allt fler tillverkare funderar på att gå över till 3D-printing, även inom bilindustrin. Additiv tillverkning slår igenom inom all tillverkande industri eftersom tekniken nu också kan hantera massproduktion. Ju fler komplexa geometrier och ju färre komponenter desto större fördelar. Här kommer vi att se en stor förändring i takt med elektrifieringen av fordonsflottan, menar Sascha Peters.