Styrka visades på många sätt under Elmia Verktygsmaskiner. Här vid Senbergs monter tillsammans med världens starkaste man.

Stark premiär för Elmia Verktygsmaskiner

Elmia Verktygsmaskiner har lyckats skapa en arena som förenar hela den svenska tillverkningsindustrin. Överraskande höga besökarsiffror, affärer för flera miljoner och nöjda medlemmar som redan planerar för 2018. Premiären av Elmia Verktygsmaskiner kan inte beskrivas med något annat ord än succé.

Den fjärde och sista dagen på Elmia Verktygsmaskiner är här och glädjen över mässans utgång går inte att ta miste på bland utställarna. Branschmässan för verktygsmaskiner, verktyg och mätteknik har visat var den hör hemma – på Elmia i Jönköping. För många medlemmar inom SVMF (Sveriges Verktygsmaskinaffärers Förening) var Elmia Verktygsmaskiner den avgörande mässan för fortsatt mässdeltagande i Sverige. Hur det slutade?

- Jag kan inte nog beskriva hur glada och nöjda vi är med mässan. Det här var absolut sista chansen, om vi hade misslyckats igen hade jag starkt övervägt att strunta i eventuella framtida branschmässor i Sverige, säger Anders Jinglöv, Business Unit Manager Tooling på Ravema samt styrelseledamot på SVMF.

- Årets mässa har räddat situationen, för många. Läget i Jönköping har varit jättebra. Det har verkligen kommit många och framför allt rätt besökare till mässan.

Det var totalt 55 medlemmar från SVMF som ställde ut på mässan. Det enda som Matts Spångberg, vd på SVMF, saknade var att de större svenska verktygsföretagen.

- Det borde vara ett självklart val för dem att synas här. Det skulle betyda mycket för branschen, säger han.

- Bortsett från det har vi haft fyra mycket bra och uppskattade dagar på Elmia. Alla medlemmar jag har pratat med är väldigt glada och nöjda. Synergierna mellan de fyra parallella mässorna har framkommit tydligt, där Elmia Verktygsmaskiner har blivit ”one stop shopping” för alla kunder.

Besökarna till Elmia Verktygsmaskiner har strömmat in sedan första mässdagen och besöken i montrarna har pågått långt in på eftermiddagarna, även efter stängningsdags. Flera företag har sålt maskiner direkt på plats och många vittnar om stor investeringsvilja inom branschen.

- En stor och tydlig skillnad mellan Elmia Verktygsmaskiner och tidigare mässor är att investeringar i hela produktionsceller kan lösas på plats med hjälp av utställare på de andra mässorna. Kunderna spekulerar inte bara, de vågar göra slag i saken, säger Chris Schmidt, ordförande i MTAS (Machine & Tool association of Sweden), samt vd för Whizcut of Sweden AB.

Chris Schmidt ser glädjande på att besökare från hela landet har infunnit sig på mässan, speciellt från Jönköpingsregionen där man gått ur huse för att finnas på plats.

- Besökarflödet har varit konstant och vi har lyckats få hit många stora bolag. Mässan har överträffat alla mina förväntningar, säger han.

- Vi kommer definitivt tillbaka 2018.

Den röda tråden genom mässan har liksom de parallella mässorna varit digitaliserings framfart, men också om hur Lean Production är en avgörande del i företagens konkurrenskraft.

Elmia Verktygsmaskiner arrangerades av Elmia tillsammans med branschföreningarna SVMF och MTAS.
Besökare: 11 228