Kamerasystem i miniatyr. En stor fördel med mässan är att kunna visa produkter ”in action”, konstaterar William Lyckow, OEM Automatic.

Stort intresse för automationskomponenter inom industrin

Smarta kamerasystem för fordon med 360-vy och varningsljus för maskiner med felsökning och indikering av maskinstatus – det är några av nyheterna som presenteras av OEM Automation på Elmia Subcontractor.

– Det här är sådant som efterfrågas idag i takt med att allt fler fordon också elektrifieras. Man vill ha uppkopplade lösningar på sina fordon och smarta kameror som inte bara visar vad du ser utan också detekterar föremål och personer. Och att vi kan visa upp våra produkter här på Elmia Subcontractor – in action – det är guld värt. Det säger William Lyckow, säljchef för maskinsegmentet hos OEM Automation AB.

En samlingsplats för relationsbyggande
OEM Automatic representerar mer än 100 tillverkare av komponenter inom industriautomation med både bredd och djup, allt ifrån elskåpskomponenter, tryck och flöde till sensorer och maskinsäkerhet – men på Elmia Subcontractor ligger fokus på maskinsegmentet.

– Här är vår målgrupp till stor del tillverkande industri där vi erbjuder mobila applikationer som styrenheter, kameror, skärmar och varnlingsljus, säger William Lyckow.

Målgruppen ringas träffsäkert in på Elmia Subcontractor.

– Det här är en jättebra mässa för oss att träffa både befintliga och nya kunder, samarbetspartners och systerbolag. En samlingsplats för relationsbyggande, konstaterar William.

IoT en het fråga inom industrin
I år lyfter OEM Automatic bland annat kamerasystemet EXOLÖF 360 som ger en full vy runt fordonet i fråga, exempelvis en lastbil eller stadsbuss.

– Det ger utökad säkerhet för alla som använder det och är en av våra nyheter som vi släppt under det senaste året, berättar William.

Bland nyheterna finns också flera system inom IoT-området, Internet of Things.

– IoT är en het fråga inom industrin. I vårt sortiment kan vi till exempel erbjuda varningsljus med felsökning som också indikerar maskinstatus vilket sparar både tid och energi.

Positiv stämning på mässan
William Lyckow beskriver besökstrycket på mässan som gott, med ett stort antal intresserade besökare i montern. Stämningen och känslan på Elmia Subcontractor över lag är också positiv, menar William, trots lågkonjunktur:

– Våra siffror ser jättebra ut, våra leveranstider har återgått till mer normala och vi jobbar av vår orderbok. Från våra kunder får vi också positiva signaler, vissa har redan nu full produktion fram till sommaren, andra ända fram till 2026.