Subcontractor Connect öppnar för tyska marknaden

Subcontractor Connect öppnar för tyska marknaden

Subcontractor Connect är arenan för möten mellan inköpare och leverantörer från hela Europa. I år är 30 inköpare anmälda, varav tolv från internationella företag. Ett av dem är sajten Sherlock Who som närmast kan jämföras som ett Google för leverantörer.

Som vanligt var pulsen hög när Subcontractor Connect drog igång under Elmia Subcontractors första dag. Välkända företag som Gunnebo, Scania och Volvo Cars finns representerade plus tolv internationella företag, där hela fem är från Tyskland. Ett av dem är Sherlock Who, en databas där företag kan söka efter leverantörer.

– Det finns många duktiga företag i Sverige med bra och unika produkter. Tyvärr ligger de under radarn för industrin i Tyskland. Därför anmälde jag mig till Connect, för att se vad det finns för potential i Sverige, säger Björn Meschenmoser grundare av Sherlock Who.

Intressanta teknologiska lösningar som är nya för den tyska marknaden. Det är vad Björn Meschenmoser letar efter under sitt besök på Elmia Subcontractor. Och möjligheterna för svenska leverantörer i Tyskland är stora, men det gäller att göra sig ett namn för att kunna slå in på marknaden.

– Även om länderna ligger nära varandra finns det en språkbarriär och framför allt en obefintlig medvetenhet bland tyska företag vad svenska leverantörer kan erbjuda. Vill man in på den tyska marknaden måste man först och främst visa att man finns och ett sätt att göra det på är att träffa sådana som jag.