Malin Hidesäter och Fredrik Larsson tolkar trädgårdstrenderna för 2017 på scen under Elmia Garden.

Trendspaning: Innovationstänk, gröna kontor och odla ätbart

Elmia Garden presenterar 2017 års trädgårdstrender; Grön i trädgården, Gröna labbet och Vego garden. Under nästa år fortsätter vi se inslag av trädgård inom inredning och mode, i köket och matlagningen, på balkongen och på förskolan.

- Vi i Blomsterfrämjandet kommer att jobba mycket med balkonginspiration och växter i säsong på fönsterbrädor under 2017, berättar Malin Hidesäter projektledare på Blomsterfrämjandet, som var med och tolkade trenderna under mässan.

Små och stora odlingar
Trenden Grön i Trädgården välkomnar alla, oavsett odlingsintresse och förkunskap, att omge sig med växter. Vi ser odlingar på balkonger, kontorsväggar och i bohemiska utekök. har blivit största mode, gärna i kombination med ljusa naturmaterial och emaljerade ytor.

- Fler odlar i dag eftersom det har blivit lättare att odla. På marknaden finns smarta lösningar och produkter som hjälper oss att enkelt kunna odla, så att även de som saknar gröna fingrar kan odla med framgång, säger Henrik Landén, projektledare för Elmia Garden.

När odlingsintresset är väckt vill många ta det till nästa nivå, och sticklingstagande och odling av hybrider blir allt populärare. Trädgårdsturism och gröna utflyktsmål är något vi kommer att få se mer av under 2017.

Innovationer och futurism
Trenden Gröna Labbet visar på det innovationstänk som finns kring miljöfrågor och funktion, till exempel hur vi kan minska matsvinnet i framtiden och vilka hybrider som innehåller flest näringsämnen. Under Elmia Garden 2016 kunde besökarna bland annat se blommor som ändrar färg och plantor som tidigare varit omöjliga att odla i vårt klimat. Att det finns ett fokus på funktion visades tydligt av de maskbaserade gödningsprodukter som fanns på flera håll på mässan.

- I Gröna labbet har man höjt ribban lite och går på lite mer annorlunda sorter. Bladverk är fantastiskt att laborera med. Jag har alltid gillat att använda blomster på annorlunda sätt, till exempel att använda krukväxter som snittblommor. I denna trend har man mer kunskap och det blir därför mer naturligt att ge sina växter mer omsorg och kärlek, säger Malin Hidesäter.

Vegetariska vindar
Den tredje trenden, Vego Garden, lyfter fram den längtan som finns efter ekologisk, hälsosam och närodlad mat, gärna från den egna trädgården. Köttet på grillen får konkurrens av vegetarisk barbecue och småskaliga köksträdgårdar blir en standardlösning hos många svenska köksleverantörer. Produkter som innehåller råvara från insekter har lanserats på marknaden.

Grönkål och tagetes är uppstickare som vi kommer se mer av 2017. Tomater är så enkelt och fantastiskt gott, man behöver ju inte så från frö om man är ny i trädgården utan kan köpa en planta. Och kryddor är alltid rätt. Där kan du till exempel gå från den vanliga basilikan till den mer ovanliga kryddan olivört, säger Malin Hidesäter.