Väderstad visar allt på Elmia Lantbruk

Väderstad visar allt på Elmia Lantbruk

– Årets Elmia Lantbruk kommer väldigt lägligt. För oss är oktober som nyårsafton, när vi presenterar programmet för kommande säsong.
Det säger Bo Stark, nordisk försäljningschef för Väderstad.

Till mässan kommer Väderstad med hela sitt program, om än inte i alla varianter och storlekar. Även de allra största maskinerna finns med och visas utomhus.

Tre av nyheterna har nominerats till Elmia Lantbruk Innovation Award. En av dem vill Bo Stark lyfta fram lite extra, eftersom det handlar om ett redskap som alla använder men som sällan får de stora rubrikerna.

Det är harven NZ Extreme, upp till 14,5 meter bred för hög effektivitet och få överkörningar. Tack vare en stabil konstruktion, innovativ viktöverföring och genomtänkt hjulfördelning anpassar den sig efter fältets form.

– I kombination med en GPS-styrd traktor kan harven uppnå en kapacitet på mer än 15 hektar per timme, säger Bo Stark.

Spirit 600 Combi InLine är en såmaskin som placerar gödning och utsäde i samma rad och med samma billpar, fast med separata system för utmatning. Tekniken ger en enklare maskin, samtidigt som gödningen hamnar nära utsädet där den gör mest nytta.

Inspire 1200 Combi är en 12-meters såmaskin med hög precision. Via Väderstads eget Ipadsystem finns möjligheten att dela upp maskinen i åtta sektioner vilket ger en sektionskontroll ner till 1,5 meter med bibehållen utmatningsprecision i varje sårad för både utsäde och gödning.

Väderstads signum är plöjningsfri teknik. Målet är att röra jorden så lite som möjligt och minska antalet överfarter, samt att så utsäde och gödning så effektivt att avkastningen ökar och läckaget av näringsämnen minimeras.

Se hela Väderstads sortiment i monter A03:14

Om Elmia Lantbruk
Affärsarenan för det klimatsmarta lantbruket
Här presenteras innovationerna och de ledande leverantörerna ställer ut. Du får möjlighet att se djuruppvisningar, demonstrationer och inspireras av såväl inspirerande seminarier som spännande tävlingar. Här bygger du de smartaste nätverken och rätt personer ställs mot väggen när de mest brännande frågorna debatteras.

Utställarna erbjuder allt från maskiner, redskap och spannmålshantering till inomgårdsutrustning, djurskötsel och foder. I hallarna hålls också riksutställningar för kött- och mjölkdjur.

Välkommen till Elmia Lantbruk 19-21 oktober

Carolina Axelsson