Världens största skördare på 8 hjul hade världspremiär på Elmia Wood. Tigercat 1185 är skapad för att konkurrera med helstamshantering på marknader med grova träd och tuffa förhållanden. Foto: Elmia AB

Världens största skördare på åtta hjul

Världspremiärerna duggar tätt på årets Elmia Wood. Ett och annat världsrekord blir också slaget. Två dagar innan mässan lastade Tigercat av världens största skördare på hjul i Göteborgs hamn.

Skördaren heter Tigercat 1185 och är en prototyp direkt från fabriken i Kanada. Troligen är det den hittills största hjulgående skördaren i världen.

– Vi har utvecklat den efter önskemål från kunder i Nordamerika. De vill gärna gå över till kortvirkesmetoden, men vill ha större och stryktåligare maskiner än de som finns på marknaden, säger Tigercats produktchef Jon Cooper.

Det handlar om en maskin med åtta hjul för lågt marktryck och maximal framkomlighet. Den drivs av en dieselmotor på 308 hk och väger 34 ton. Den är till 100 procent utvecklad av Tigercat, vilket inkluderar, motor, transmission, kran och så vidare.

– Det är en extremt robust maskin lämpad för svåra förhållanden med brant terräng och grova träd. Den har separata hydraulsystem för kran, skördaraggregat och så vidare för att leverera maximalt i varje situation, säger Jon Cooper.

Kranen har en unik utformning för att dels ge perfekt sikt år alla håll, dels ge höga prestanda även med långa utskjut. Med 8,9 meters kranlängd klarar den skördaraggregat på upp till 2,5 ton och med maximal längd 11 meter är gränsen 1,8 ton. Det ger i sin tur kapacitet för avverkning av grova träd och gör kortvirkesmetoden mer konkurrenskraftig även i grova bestånd.

Skördaren innehåller en hel del nytänkande. Bland annat är den först med att uppfylla en ny bestämmelse i den kanadensiska provinsen British Columbia. Vindrutan ska stå emot en sågkedja som lossnar och kastas mot förarhytten. Det här är den första välvda vindruta som klarar en sådan smäll.

TigerCat visade även andra nya maskiner. Det var den nya bandgående skördaren LH822D och skotaren 1085C. Med den senare har Tigercat skapat en ny storleksklass med en lastkapacitet på 25 ton.

I första hand är de maskiner som Tigercat visade på Elmia Wood avsedda för marknader där grova träd och helstamshantering dominerar. Där krävs stora och stabila maskiner för att göra kortvirkesmetoden trovärdig. Men intresse finns även för de nordiska marknaderna.

– Vi har kunder bland annat här i Sverige som uppskattar extra stabila maskiner, säger Jon Cooper.