Vignir Jonasson på Viking från Österåker i dagens uttagning i V1 Fyrgång Foto: Elmia AB/ Sofie Lahtinen-Carlsson

Världspremiär: Islandshästarna har flyttat in på Elmia

För första gången någonsin har islandshästar flyttat in på Elmia och idag inleddes världspremiären för inomhustävlingar med islandshästar på en 250 ovalbana. Nu följer tre dagar med tävlingar, hingstshower, clinics och mässa.

– Det är massor av ryttare som kommer tävla på olika nivåer, både världsstjärnor och utmanare. Det kommer att tävlas i tölt, fyrgång, femgång och young rider, juniorer och seniorer. Sen har vi även hingstshow och avelsuppvisning, berättar Jennie Filipsson Eriksson, en av initiativtagarna till evenemanget.

Elmia Icelandic Power Show bjuder på tävlingar av högsta klass och är en officiellt godkänd tävling, där ekipagen kan kvala till SM och tillgodose sig sina poäng till andra tävlingar.

I lördagens hingstshow kommer tio av världens bästa hingstar att visa upp sig, bland andra Þórálfur frá Prestsbæ som är världens högst bedömda Islandshäst med ofattbara 8,94 eller Gladur från Sundabakka som tog brons på VM 2017.

– Det kommer bli jätteroligt och fartfyllt, en riktig fest, säger Jennie.

Toppryttare på plats

Vignir Jonasson är flerfaldig världsmästare, svensk mästare och nordisk mästare och har varit med i landslaget i många år. Denna helgen tävlar han på Elmia Icelandic Power Show.

– Jag kommer tävla i fyrgång med en häst som heter Viking från Österåker och femgång på Glaður från Sundabakka och Mói från Smedjan. Det ska bli väldigt kul. Jag har aldrig tidigare varit på en inomhustävling där underlag och bana är rätt för våra hästar, vi vill ha ett fastare underlag, berättar Vignir.

Utöver tävlingarna kan besökarna se clinics med landslagsryttaren Louise Löfgren och världsstjärnan Magnús Skulason.

– Jag kommer att visa hur jag tränar med Dagfari frá Eylandi. Det blir mycket tölt i olika tempon och olika former och fokus på hur man tränar för att få en bra tävlingshäst, berättar Louise Löfgren.

En komplett hästfest

I anslutning till banan finns också en mässa med allt för islandshästar.

– Fördelen med att ha tävlingarna inomhus att vi kan skapa en hel miljö med mässa och aktiviteter runt omkring. Förra året hade vi premiär för Elmia Scandinavian Horse Show med hoppning och dressyr och vi har hela tiden haft en vilja att få med fler discipliner och göra något verkligen unikt, säger Jonas Bentving, sektorchef på Elmia.