Elmia Lantbruk 2018 lockade nästan 20 000 besökare. Foto: Patrik Svedberg

Beskedet från Elmia Lantbruk 2018: Näringen tror på framtiden

När Helena Jonsson, lantbrukare och landshövding i Jönköpings län, invigde Elmia Lantbruk 2018, förklarade hon att det aldrig tidigare varit viktigare för näringen att mötas. Hon blev sannspådd. Elmia Lantbruk visade på rejäl framtidstro och lockade 19 803 besökare, cirka 2 000 fler än för två år sedan.

– Årets inriktning på framtidsfrågor uppskattades, konstaterar Maria Lindsäth, mässansvarig för Elmia Lantbruk.

Bland utställarna är omdömet genomgående positivt.

– Mässan har hittat rätt format, med maskiner och djur på samma gång vartannat år, säger Jan-Erik Hovlin på John Deere.

Enligt honom finns en framtidstro bland kunderna som, trots tillfälliga problem, är beredda att investera för framtiden.

På mässan fanns även andra hoppfulla tecken. Johan Schols på Trejon noterar att det var ovanligt många ungdomar bland besökarna, ungdomar intresserade av lantbruk.

– Årets mässa visar att vi arbetar i en framtidsbransch. Vi har massor att följa upp när vi kommer hem, säger han.

Mjölkbönderna är en grupp som haft det tufft, vilket borde ha märkts hos leverantörerna. Delaval upplevde tvärtom ett ökat intresse, inte minst för deras nya mjölkningsrobot som visades i drift för första gången på mässan. Det var fullt med intresserade runt den alla tre dagar.

– Vi har haft många besökare och säljarna hade fullt upp under hela mässan, säger Eva Mårtensson på Delaval.

Djuren är en uppskattad del av Elmia Lantbruk och även här är utställarna nöjda. Läktaren vid visningsringen var tidvis mer än fullsatt.

– Det var en mycket lyckad mässa med många fina djur, säger Göran Johansson, ordförande i köttrasavelns förening NAB

Så här sammanfattar Maria Lindsäth Elmia Lantbruk 2018:

– Svenskt lantbruk är en framtidsbransch och lantbrukarna vill satsa både på teknik- och kompetensutveckling. På mässan har det varit extra tydligt genom det stora intresset för Teknikvandringarna. Det bådar gott för framtiden.