Blir din favoritpark årets park?

Blir din favoritpark årets park?

Nu är nomineringarna klara till Elmia Park Inspira. Åtta parker landet runt tävlar om att bli utsedda till årets finaste och mest inspirerande parker och de finns i Lund, Sävsjö, Partille, Kumla, Nybro, Borlänge och Jönköping.

Elmia Park Inspira är tävlingen som syftar till att lyfta fram våra vackra svenska parker och inspirera till fler besök. Priset är instiftat av Elmia och delades ut första gången på Elmia Park i Jönköping 2013.

Nu är det dags igen, och juryn har nominerat åtta inlämnade bidrag i de två kategorierna etablerad park respektive nyetablerad/ombyggd park. De fyra i den första kategorin är Stadsparken i Lund, Rosenlunds Rosarium i Jönköping, Badhusparken i Nybro och Vattenparken i Borlänge. De nyetablerade/ombyggda parkerna som nominerats är Tingshusparken i Sävsjö, Kumla Sjöpark, Bolanders park i Nybro och Jonsereds Trädgårdar i Partille.

– Alla dessa bidrag är goda exempel på parker som har något extra, något som ger besökaren både upplevelser och rekreation, säger Maria Lindsäth, mässansvarig för Elmia Park och också juryns ordförande.

Planering och samspel

Läget och den omgivande miljön är några av de faktorer som påverkar och gör en park inspirerande och lockande. Juryn har också tittat på planeringen av parkerna, tillgänglighet, samspelet mellan de olika delarna av avskildhet och öppenhet samt skötseln. Samspelet mellan planteringar och promenadvägar har också betydelse.

Nu när juryn har sagt sitt är avgörandet i allmänhetens händer. Det är allmänheten och besökarna på Elmia Park 22-24 september i Jönköping som avgör vilka två parker som blir årets vinnare. Röstningen sker både på webben och direkt på mässan, och pågår till mässans sista dag, när det blir prisutdelning på scen och de båda vinnarna i respektive kategori koras.

Läs mer om Elmia Park Inspira här: http://www.elmia.se/park/For-besokare/Elmia-Park-Inspira/

Läs mer om Elmia Park här: http://www.elmia.se/park/

För mer information om Elmia Park Inspira och Elmia Park kontakta Maria Lindsäth, mässansvarig för Elmia Park och ordförande för juryn för Elmia Park Inspira, tel: 036-15 22 28