Det är tryck hos panntillverkarna

Det är tryck hos panntillverkarna

Framtiden är ljus för landets panntillverkare. Hälften av dem tror på en ökad försäljning det närmaste året. Det visar en undersökning som Nordiska Undersökningsgruppen AB gjort bland landets företag som levererar eller tillverkar pannor.

Det är en miljardmarknad som finns för panntillverkarna. Biobränslebranschen växer fort och det internationella intresset för svensk teknik är stort. Och nu ökar orderingången, både i Sverige och på export.

- Det är ett enormt tryck just nu från hela Europa. Jag får säkert ett 15-tal samtal om dagen från kunder. Investeringsviljan är enorm, säger Christer Rosendahl, försäljningschef på KMW Energi i Norrtälje.

KMW Energi är en av Sveriges ledande leverantör av större biobränsle anläggningar. Företaget har växt kraftigt de senaste åren.

- Vi får prioritera mellan förfrågningarna just nu. Och vi har valt att koncentrera oss på tre marknader; Norden, Portugal och USA. Och USA är spännande, den marknaden har en enorm potential, berättar Christer Rosendahl.

- De företag som bygger kraftvärmeverk som kan ge både biokraft och värme upplever en riktig hausse. De gröna certifikaten har satt fart på marknaden för förnybar el, och det pågår många byggen i olika delar av landet, säger Kjell Andersson på Svebio (Svenska Bioenergiföreningen).

Svensk pannteknik har uppmärksammats av den amerikanska ambassadören Michael Woods som är en ivrig förespråkare för att USA ska använda sig av tekniken i landets omställning av sin energiproduktion.

På världens största bioenergimässa, World Bioenergy i Jönköping 27 - 29 maj, kommer den svenska spjutspetsteknologin att visas upp för företagare, forskare och beslutsfattare från ett 70-tal länder

- Att vi i Sverige kan visa upp den teknik som vi är världsledande på, är spännande. Mässan är ett oerhört viktigt skyltfönster på världsmarknaden, menar Magnus Davidsson, som är projektledare på SBBA, (Swedish Heating Boilers and Burners Association), en branschförening för tillverkare och leverantörer av värmepannor, vattenvärmare och brännare.

Nordiska Undersökningsgruppen har genomfört undersökningen bland landets samtliga företag inom centraluppvärmningsindustri och ugnsindustri. Efter bearbetning uppnåddes totalt 120 svar av 179 möjliga. Det ger en svarsfrekvens på 67 procent.